Betaalde landelijke kranten worden meer gewaardeerd dan gratis kranten. Dat blijkt uit de Dagblad Monitor 2007. De betaalde uitgaven krijgen gemiddeld een 7,9 als rapportcijfer. Spits krijgt een 6,8, Metro een 6,9 en De Pers krijgt het hoogste cijfer, een 7,0. De jongste gratis krant Dag krijgt een 5,9.
Gratis kranten worden door 48 procent van de ondervraagden niet gezien als een volwaardige vervanger van betaalde kranten. De gratis kranten zouden door 45 procent niet worden gemist wanneer ze zouden verdwijnen. Wel geeft 58 procent aan het fijn te vinden als op meer plaatsen gratis kranten verkrijgbaar zijn.
Metro geniet van de gratis kranten de grootste naamsbekendheid: 96 procent zegt de krant te kennen. Spits is bekend bij 95 procent. De Pers kent 53 procent en bijna een derde weet van het bestaan van Dag.
Metro is naast de bekendste de meest gelezen krant van de vier. Ruim zeventig procent zegt Metro in het afgelopen jaar wel eens te hebben gelezen. Spits is door precies 70 procent gelezen, De Pers door 38 procent en Dag door 31 procent.
De Dagblad Monitor 2007 is uitgevoerd door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy, dat gelieerd is aan de Universiteit Twente. Het bureau publiceert sinds 2004 jaarlijks de Dagblad Monitor. Aan het onderzoek namen ruim 1600 mensen deel van 16 tot 65 jaar. [Novum/Radio.NL]