Uit het onderzoek van Radio Basisondervraging 2008 uitgevoerd door Intomart GfK blijkt dat steeds meer Nederlanders naar radio via internet luisteren, waardoor radio steeds verder uitgroeit tot een multimediaal platform. Dit meldt het Radio Advies Bureau. Het RAB ondersteunt adverteerders en mediabureaus om radio zo effectief mogelijk in te zetten.
RAB-directeur George Bohlander: “De Radio Basisondervraging met een steekproef van ruim 22.000 respondenten geeft de laatste jaren een duidelijke ontwikkeling aan, dankzij het radio luisteren via internet groeit radio uit tot een multimedia platform. Radio en internet profiteren van elkaar en vormen samen een sterke combinatie en zijn de ‘ogen’ en ‘oren’ van steeds meer reclamecampagnes. RAB zal dit jaar een grootschalig onderzoek publiceren naar het luisteren van radio via verschillende platformen, waarbij vooral het internet luisteren nader onderzocht zal worden.”
Radiobestedingen passeren in 2008 € 260 mio grens.
Ondanks de kredietcrisis, die ook voor radio in het 4e kwartaal voor een negatieve groei zorgde, is de radiomarkt in 2008 licht gegroeid met 1,4% en heeft hiermee de grens van 260 miljoen euro overschreden.
RAB-directeur George Bohlander: “Voor 2009 staan alle mediabestedingen onder druk en ook radio heeft met deze gevolgen te maken. De markt verwacht dat adverteerders in deze tijd steeds meer de focus zullen leggen op actiematige en korte termijn doelstellingen en daarnaast nog meer aandacht zullen geven aan kostenefficiënte media die flexibel en zeer snel inzetbaar zijn, waardoor radio automatisch meer in ‘beeld’ zal komen”. [Radiowereld.NL]