Eerste cijfers bereik digitale zenders beschikbaar

Stichting KijkOnderzoek (SKO) is deze week van start gegaan met de regelmatige rapportage van het bereik van digitale televisiezenders. Met deze nieuwe dienst, waaraan een uitgebreide pilot vooraf ging, is SKO in het vervolg nog beter in staat een accuraat beeld te geven van het kijkgedrag van de Nederlander.

In september 2008 begon Stichting KijkOnderzoek een pilot om het bereik te meten van uitsluitend digitaal beschikbare kanalen. Intomart GfK zette met succes de Enhanced Audio Matching-techniek in om het aantal kijkers van dergelijke kanalen te meten. Naast deze technische meting ontwikkelde SKO een statistische maat om de betrouwbaarheid van kijkcijfers van digitale kanalen vast te stellen.

De kanalen die tijdens de pilot worden gemeten, bereikten gemiddeld 14,5% van de Nederlandse bevolking van zes jaar en ouder per week, in de weken 6 tot en met 9 2009. In huishoudens die beschikken over digitale ontvangst lag dit percentage op 28,1%. Over de totale vierweekse periode van week 6 tot en met week 9, bedroeg het bereik 27,4% van de Nederlandse bevolking en 48,5% van de personen in huishoudens die over digitale ontvangst beschikken.

Bas de Vos, directeur van Stichting KijkOnderzoek: “De resultaten van de pilot hebben uitgewezen dat digitale kanalen steeds belangrijker worden in het Nederlandse televisielandschap. Het doet ons daarom deugd dat we nu uitspraken kunnen doen over het bereik van deze kanalen. De pilot stelde ons in staat om technische en methodologische zaken te ontwikkelen, waarmee het digitale platform op een betrouwbare manier wordt betrokken bij het kijkonderzoek.”

SKO bericht standaard alleen over het gemiddelde aantal kijkers (uitgedrukt in % en in ‘000). In het geval van deze digitale kanalen zal SKO echter alleen rapporteren over het cumulatieve bereik per week of maand. Dit is een voorwaarde om betrouwbare resultaten te kunnen rapporteren. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten