TV bestedingen omlaag, aandeel omhoog

Ook de televisiemarkt ontkomt uiteindelijk niet aan de gevolgen van de economische crisis. De netto bestedingen voor spots in reclameblokken komen in het eerste kwartaal van 2009 uit op ruim 154 miljoen euro. Dit is een daling van 9,8% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2008. Het aandeel van televisie in de totale mediabestedingen is daarentegen zoals verwacht gestegen, omdat de daling bij televisie minder groot is dan bij andere media.

De ontwikkeling van de bestedingen in de televisiemarkt wijken af van de gemiddelde marktontwikkeling. Wel zijn ook de sterkste dalingen te vinden bij de automobielmarkt en andere duurdere producten. De daling bij supermarktproducten, de grootste branche voor televisiereclame, is echter beperkt. De bestedingen van financiële bedrijven (banken en verzekeringen) blijven ongeveer op peil, wat opvallend is na de gebeurtenissen in 2008. Het anticyclisch adverteren is terug te vinden bij de telecommarkt, welke zelfs een toename van de bestedingen laat zien.

Hoewel de daling bij televisie fors is, valt deze lager uit dan bij andere media. Dit leidt ertoe dat het relatieve aandeel van televisie in de mediamix stijgt met 1,6%. Hierin komt tot uitdrukking dat televisiereclame zich juist in crisistijd bewijst met snelle en de meest zichtbare resultaten op verkoopcijfers. Ook snijden adverteerders eerder in secundaire media dan in het hoofdmedium dat meestal televisie is.

Paul van Niekerk, directeur SPOT: “De televisiebestedingen zijn niet ongevoelig voor de economische crisis. Met goede informatie proberen wij de daling zo beperkt mogelijk te houden. Consumenten houden hun geld vaker vast uit onzekerheid dan uit directe schade. Samen met adverteerders proberen de televisiezenders de bestedingen weer op gang te krijgen. De ommekeer in het consumentenvertrouwen lijkt nu binnen handbereik.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten