Televisiekijkers zappen massaal weg als op tv wordt gesproken over de Europese verkiezingen. Dat zei kijkcijferspecialist René van Damme van de Publieke Omroep vrijdagavond in het Radio 1-programma Met het oog op morgen. Het NOS Journaal van 20.00 uur verloor vorige week op twee achtereenvolgende dagen 230 duizend tot 300 duizend kijkers op het moment dat over Europa werd begonnen, zegt Van Damme.
Het in beeld brengen van een EU-logo en de aankondiging van het onderwerp was genoeg. “Als dat twee dagen achter elkaar gebeurt, kan dat geen toeval meer zijn.”
Van Damme ziet deze tendens bij meer programma’s. Hij zegt bij actualiteitenrubrieken een halvering van het aantal kijkers te hebben gezien zodra het onderwerp Europa werd aangeroerd. De enige uitzending van het discussieprogramma Pauw en Witteman die dit seizoen volledig werd gewijd aan de Europese verkiezingen, en waarin de lijsttrekkers te gast waren, werd volgens Van Damme het minst bekeken en bovendien het laagst gewaardeerd.
Het consumentenprogramma Radar verloor zelfs eens 150 duizend kijkers door een Europarlementariër aan het woord te laten in een item over kleurstoffen in snoep. [Novum/Radio.NL]





