De themakanalen van de publieke omroepen worden nog steeds zeer slecht bekeken. Daarom zoeken de publieke omroepen nu manieren om toch meer kijkers te krijgen. Tijdens de komkommertijd gaat de publieke omroep iets minder tv-programma’s herhalen. Maar daarvoor in de plaats gaat men deze zomer de highlights van de themakanalen uitzenden, iedere middag tussen 14.30 en 16.00 uur, op Nederland 2.
Op deze manier hoopt de publieke omroep meer kijkers te trekken voor de slecht bekeken themakanalen. “Dit is voor de kijker een mooie kennismaking met de programma’s van de themakanalen die onderdeel uitmaken van Nederland 24.” De publieke omroep bracht het aantal digitale themakanalen vorig jaar al terug van 17 naar 12 zenders, omdat ze slecht bekeken werden en erg veel geld kosten.
RLT liet eerder al weten hier niet blij mee te zijn. RTL-directeur Bert Habets wil ook met digitale themakanalen komen, maar vindt dat de markt verstoord wordt door het grote aantal themakanalen van de publieke omroep. “Met een grote zak geld van de overheid gooit de publieke omroep de boel dicht. Dat werkt zeer marktverstorend”.
De publieke omroep gaat de volgende themakanalen deze zomer op de Nederland 2 promoten; Best 24, Cultura 24, Consumenten 24, Geschiedenis 24, Hollanddoc 24, Familie 24, Zappelin 24, Politiek 24, Journaal 24, Humor TV 24 en Spirit 24. Het kanaal Sterren 24 is al enige tijd op zaterdagmorgen op Nederland 1 te zien. En op Nederland 3 gaat men programma’s van 101 TV uitzenden. [Radiowereld.NL]