Univision botst met Arbitron over elektronische luistercijfersmeting

De invoering van het elektronisch meten van luistercijfers blijft de gemoederen bezighouden in de Verenigde Staten. In bijna elke radiomarkt waar de overstap wordt gemaakt, leidt dit wel tot rechtszaken en frustraties. Zo ook in Miami, San Diego en Phoenix, waar deze maand de eerste elektronisch gemeten cijfers werden gepubliceerd door Arbitron. De Spaanstalige radiostations weigeren de cijfers te erkennen. Univision weigert zelfs geheel om mee te werken aan het onderzoek, waardoor de luistercijfers incompleet zijn.

Al sinds de invoering van de elektronische luistercijfersmeting in New York City ligt onderzoeksbureau Arbitron onder vuur vanwege de betrouwbaarheid van de cijfers. Radiostations voor ‘zwarten’ en ‘Latino’s’ bleken opeens 50 tot 60% minder luisteraars te trekken dan volgens de traditionele dagboekmethode bleek. Onder meer Spanish Broadcasting System, Univision, National Association Of Black Owned Broadcasters en de Spanish Radio Association luidden dan ook de noodklok en vreesden dat de invoering van PPM, zoals elektronische luistercijfersmeting in de VS genoemd wordt, de doodsteek zou zijn voor de stations.

Desondanks besloot Arbitron om PPM definitief in te voeren in New York City. Dat zorgde ervoor dat Andrew Cuomo, procureur-generaal in New York, een rechtszaak aanspande tegen het onderzoeksbureau. Arbitron besloot uiteindelijk eieren voor zijn geld te kiezen en besloot de rechtszaak te schikken. Het onderzoeksbureau beloofde de methodiek van het elektronisch meten in New York City en Philadelphia te gaan aanpassen. Met name de manier waarop deelnemers voor het luisteronderzoek geworven worden zou aangepast worden.

Maar ondanks de aangekondigde verbeteringen, is hiervan nog weinig te merken in de luistercijfers. Sterker nog: in New York City zagen de meeste urban en Spaanstalige stations hun marktaandeel de afgelopen maanden dalen. Dit tot groot ongenoegen van de betroffen radiostations.

Arbitron is nu bezig met de invoering van PPM in Miami, San Diego en Phoenix, maar stuit nu al op weerstand van twee grote aanbieders van Spaanstalige radio: SBS en Univision. Beide partijen hebben bekendgemaakt de nieuwe luistercijfers niet te erkennen. Univision is zelfs nog een stapje verder gegaan en weigert zelfs mee te werken aan het luisteronderzoek. Hierdoor zijn de uitzendingen van de radiostations van Univision niet voorzien van audiowatermerk, waardoor ze niet herkend worden door de meetapparatuur. In de luistercijfers die onlangs gepubliceerd werden voor Miami, San Diego en Phoenix kregen de stations van Univision dan ook keurig netjes een streepje achter de naam in plaats van een cijfer.

Door de tegenwerking van met name Univision zijn de luistercijfers niet compleet en geven ze de adverteerders nu geen goed beeld over hoe de verschillende Spaanstalige stations beluisterd worden. En dat is een groot probleem. Met name voor Miami, waar bijna de helft van de bevolking al Spaanstalig is. In San Diego en Phoenix is ruim een kwart van de bevolking Spaanstalig. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten