De bruto mediabestedingen zijn in de eerste zes maanden van 2009 gedaald met 5,6% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Hiermee kwamen de totale bestedingen tussen januari en juni uit op € 2,73 mld. Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen.
Behalve Folders (+1,6%) hadden alle mediumtypen te maken met een daling van de bruto mediabestedingen. Vooral de printmedia hadden last van dalende mediabestedingen -11,4%. Publiekstijdschriften zagen de mediabestedingen dalen met 18,2% tot € 164 mln. Ook de Vaktijdschriften hadden te maken met teruglopende bestedingen en liep 16,5% terug tot € 92 mln. Dagbladen kwam uit op -7,4% (€ 409 mln.), terwijl dit mediumtype in het eerste kwartaal van dit jaar nog een daling liet zien van 9%. Een deel van die daling wordt echter veroorzaakt door het verdwijnen van DAG, dat in het tweede kwartaal van 2008 nog wel verscheen. Sponsored Magazines(-3,2%). Nieuwsbladen daalde met 16,4% tot bijna € 3 mln.
Audiovisuele media ( ook radio en tv)
Binnen de audiovisuele media daalde Televisie met 3% en kwam daarmee uit op € 1,39 mld. Debet hieraan was de daling in het tweede kwartaal van 4,6%. De bruto mediabestedingen aan Radio liepen terug met 8,5% tot 242 mln. Bioscoop -0,1%. In totaal kwam het cluster audiovisuele media hiermee uit op -3,8% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Marktaandelen Radio en TV
Ondanks de afgenomen bruto mediabestedingen zag Televisie het marktaandeel toenemen en steeg met 1,4 procentpunt naar 51,2%. Naast Televisie wist alleen Folders het marktaandeel te vergroten (+0,7 procentpunt) en kwam uit op 10,0%. Radio daarentegen zag het marktaandeel afnemen met 0,3 procentpunt en kwam uit op 8,9% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Binnen Printmedia daalde het marktaandeel van Publiekstijdschriften met 0,9 procentpunt het meest en kwam uit op 6,0%. Vaktijdschriften zag het aandeel dalen van 3,8% naar 3,4%. Ook Dagbladen zag het marktaandeel afnemen met 0,3 procentpunt en kwam hiermee over de eerste zes maanden van 2009 uit op 15,0% marktaandeel. Sponsored Magazines (0,7%), Nieuwsbladen (0,1%) en Bioscoop (0,2%) bleven gelijk. [Radiowereld.NL]