De netto televisiebestedingen zijn in het tweede kwartaal met 13,1% gedaald. De gemiddelde daling over de eerste helft van 2009 komt uit op 11,7%. De verschillende branches geven echter een wisselend beeld. Vooral de reclame-uitgaven voor financiële instellingen zijn sterk gedaald, een direct gevolg van de financiële crisis. De daling in het tweede kwartaal volgt op de daling van 9,7% in het eerste kwartaal 2009.
De daling in het tweede kwartaal 2009 is iets groter doordat de bestedingen in het hetzelfde kwartaal een jaar geleden hoger lagen door het EK Voetbal dat toen in Oostenrijk/Zwitserland werd gespeeld.
Hoewel de daling bij de televisiebestedingen groot is, valt deze kleiner uit dan bij andere mediumtypen. Adverteerders concentreren zich bij besparingen veelal op het hoofdmedium televisie. Hierdoor neemt het aandeel van televisie in de totale bestedingen toe. Daarnaast functioneert televisie in tijden van crises voor de consument als een goedkope ontspanningsbron. Hierdoor kan de adverteerder juist ook in crisistijd deze consument effectief en efficiënt bereiken.
SPOT is het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. In SPOT participeren de volgende organisaties: STER, Discovery Networks, ORN, RTL Nederland, National Geographic Channel, AT5, SBS Broadcasting, Jetix en MTV Networks. [Radiowereld.NL]