CBS FM zet opmars in New York City voort

De opmars van de classic hits zender, in de volksmond ook wel oldies genoemd, (W)CBS FM 101.1 in New York City lijkt maar niet te stuiten. Opnieuw zag het radiostation het marktaandeel stijgen, zo blijkt uit de luistercijfers over de maand september die onderzoeksbureau Arbitron vorige week publiceerde. CBS FM scoort nu een marktaandeel van 6,0%, wat goed is voor plek twee. 106.7 Lite FM (WLTW) staat nog steeds aan kop.

Voor CBS FM is het alweer de zesde maand op een rij dat het marktaandeel stijgt. In maart van dit jaar noteerde het station nog een marktaandeel van 4,7%. Nu ligt het marktaandeel al 1,3 procentpunt hoger. En dat is een knappe prestatie in de zeer concurrerende radiomarkt die New York City heeft. Wekelijks stemmen er nu vier miljoen luisteraars af op de grootste hits uit de jaren ’60, ’70 en ’80 aan elkaar gepraat door onder andere Dan Taylor, Bob Shannon en ‘Broadway’ Bill Lee.

Aan kop staat nog steeds 106.7 Lite FM. Wel heeft de softpop zender marktaandeel moeten inleveren. Lite is nu goed voor een marktaandeel van 6,6%. Een verlies van 0,4 procentpunt. Wel trekt het station nog steeds wekelijks 5,5 miljoen luisteraars. De derde plek is voor de classic rockzender Q104 3 (WAQX) met een marktaandeel van 5,2%, gevolgd door Newsradio WCBS 880 met 4,7%.

Z100 (WHTZ) moet genoegen nemen met een gedeelde vijfde plek. De hitzender, die een jaar geleden nog op de eerste plek stond, scoort nu een marktaandeel van 4,4%. De dancezender 103.5 (W)KTU scoort hetzelfde marktaandeel. De ‘grote’ concurrent van Z100, 92.3 Now FM (WXRK), weet nog steeds geen hoge ogen te gooien. Na twee maanden licht gestegen te zijn, is de groei alweer gestagneerd. Now FM scoort opnieuw een marktaandeel van 2,3%.

Los Angeles
Ook in Los Angeles doen classic hits het momenteel goed. K-Earth 101 (KRTH) zag het marktaandeel in september stijgen van 4,2 naar 4,7%. Het station verstevigd hiermee haar derde plaats, maar staat te trappelen om de tweede plek van 102.7 KIIS FM over te nemen. De hitzender scoort momenteel een marktaandeel van 4,8%.

De afgelopen maanden heeft K-Earth 101 flink aan het format gesleuteld. Zo werd het aantal hits uit de jaren ’80 fors opgevoerd. Ook verschenen er weer hits van voor 1965 op de playlist. Daarnaast kwam de zender ook met ‘lost hits’ weekenden, waarin muziek werd gedraaid die al jaren niet meer op de radio te horen was, maar iedereen eigenlijk moeiteloos mee wist te zingen.

Aan kop gaat voor de tweede maand op een rij de praatzender KFI AM 640. Het marktaandeel van deze zender steeg van 4,9 naar 5,0%. 97.1 Amp Radio (KAMP), de grote concurrent van KIIS FM, steeg van 3,6 naar 3,8%.

Classic hits steeds populairder
Niet alleen in New York City en Los Angeles beleven classic hits zenders momenteel gouden tijden. Uit cijfers van Arbitron blijkt dat classic hits momenteel het snelst groeiende radioformat in de Verenigde Staten is.

Maar ook in de afzonderlijke radiomarkten is het succes goed te zien. In Philadelphia was 98.1 WOGL in juli marktleider. Nu staat het op plek drie. In Pittsburgh steeg 94.5 3WS (WWSW) door de invoering van elektronische luistercijfersmeting ‘opeens’ van 4,6 naar 6,2% marktaandeel. In Tampa, Florida, was de invoering nog spectaculairder. Hier zag Q105 (WRBQ), waar Jojo Kincade de avondspits begeleidt, van 4,3 naar 7,2% marktaandeel, wat goed is voor de tweede plek.

Gerelateerde berichten