Luistertijd radio blijft ook in de zomer stijgen

Sinds 2008 is er een structurele stijging te zien in de luistertijd op radio. Ook in de zomermaanden heeft deze stijging zich doorgezet en is de luistertijd ruim 3% gestegen. In de meting van mei t/m augustus 2008 was de luistertijd 175 minuten volgens het Continu LuisterOnderzoek in de doelgroep 10+ jaar tussen 07.00 ’s morgens en middennacht. En in de meting van 2009 was de luistertijd 181 minuten.

De mediabestedingen blijven ook in het 3e kwartaal sterk onder druk staan en ook landelijke radio heeft met deze gevolgen te maken. De netto radiobestedingen zijn in de eerste drie kwartalen gedaald met 16,7% en komen uit op € 147.626.000.

RAB-directeur George Bohlander: “Begin deze maand is het 2009 radioplatform onderzoek gepresenteerd. Uit dit onderzoek bleek, dat radio op steeds meer platformen te beluisteren is. Dit heeft een positief effect op de luistertijd van radio.

De netto bestedingen staan ook bij radio onder druk. De eerste tekenen voor het 4e kwartaal zijn positiever en de verwachting is dat het dieptepunt achter ons ligt. In het 3e kwartaal was retail verreweg de belangrijkste adverteerders categorie, gevolgd door de financiële/zakelijke dienstverlening en de categorie transport.

De inschatting is dat de radiobestedingen in 2009 licht positiever zullen uitkomen dat het gemiddelde van de totale markt van mediabestedingen. Dit is het gevolg van de directe call-to-action die radio biedt en de uitstekende kostenefficiency en de snelle opbouw van bereik”. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten