KPN gaat een bod uitbrengen op de voetbalrechten. Het telecombedrijf wil het eredivisievoetbal brengen via televisie, internet en mobiel. Waarop precies wordt geboden en voor welk bedrag, wil het telecombedrijf niet kwijt. Maandag werd bekend dat de kabelmaatschappijen Casema, @Home en Multikabel overwegen een bod te doen op een deel van de voetbalrechten. Waar de drie maatschappijen op willen bieden, kon een woordvoerder van Casema niet zeggen. De drie kabelfirma’s zijn opgegaan in het nieuwe kabelbedrijf Zesko Holding, dat de grootste aanbieder van kabeltelevisie in Nederland is.
Zesko heeft een kabeldekking van 50 procent, wat inhoudt dat met andere partijen sublicenties moeten worden overeengekomen om de rest van Nederland te bedienen. Volgens de woordvoerder wil Zesko niet ten koste van alles de voetbalrechten binnenhalen. ‘Het moet wel reëel blijven’. Lees verder
NCRV
De NCRV komt dit voorjaar met de spelshow Knowing Me, Knowing You. Vier bekende collega’s uit bijvoorbeeld de film-, muziek- of sportwereld worden getest op kennis van elkaars leven. Harm Edens presenteert de reeks, zo maakte de omroep dinsdag bekend tijdens de voorjaarspresentatie. Knowing Me, Knowing You is vanaf 14 maart te zien op Nederland 3. Dat was overigens niet het enige nieuwe programma waar de NCRV de kijker op gaat trakteren komend voorjaar. In Ten Einde Raad, vanaf 11 maart te zien, staat zakenvrouw Annemarie van Gaal mensen bij die verstrikt zijn geraakt in bureaucratische valkuilen. Haar aanpak is zakelijk en eisend maar vooral met oog voor de menselijke kant en zonder stampij te maken. Lees verder
PCM-zaakje
Willem Jan van Andel, advocaat in Utrecht, en voormalig financieel topman van Akzo Nobel Jean den Hoed gaan het onderzoek leiden naar de vermeende wanpraktijken bij uitgeverij PCM. Dat heeft de Ondernemingskamer van het gerechtshof maandag laten weten. Donderdag oordeelde de Ondernemingskamer dat er een breed onderzoek moet komen naar de gang van zaken bij PCM met betrekking tot de deelneming van durfinvesteerder Apax. In het onderzoek moeten ook de vertrekregelingen van twee PCM-bestuurders worden betrokken. Lees verder
EMI
De Britse platenmaatschappij EMI schrapt wereldwijd tussen de 1500 en 2000 banen. De onderneming bevestigde dinsdag de geruchten die hierover al eerder in de media circuleerden. Bij EMI werken in totaal bijna 6000 mensen. De operatie is onderdeel van de reorganisatie van het bedrijf na de overname door de Britse investeringsmaatschappij Terra Firma. De nieuwe investeerder wil besparingen doorvoeren van circa 200 miljoen pond (ruim 260 miljoen euro) per jaar. Lees verder
Idols
Bedrog bij Idols? Deelneemster Nathalie, die wekelijks de jury en het publiek verplettert, blijkt al een hele zangcarrière achter de rug te hebben. De 25-jarige Rotterdamse veroverde een paar jaar geleden het Afrikaanse land Congo en won in 2002 de African Music Award voor Beste Afrikaanse nieuwe act, en heeft al een aantal albums op haar naam staan. Bij RTL, waar de talentenjacht wordt uitgezonden, is het artiestenverleden van Nathalie bekend. Een woordvoerster: „Het is nog steeds een eerlijke wedstrijd. De meeste kandidaten hebben al ervaring met optreden omdat ze in bandjes zitten of ook een cd hebben opgenomen. Nathalie mag dan wel succes hebben gehad in Congo, maar in Nederland is ze onbekend en begint ze net als de anderen bij het begin. Lees verder
Geld
De Belastingdienst heeft gedreigd advertentieopdrachten geheel of gedeeltelijk terug te trekken bij uitgevers nadat die kritische artikelen over die dienst hadden gepubliceerd. Dat overkwam de afgelopen maanden zowel PCM als VNU. PCM, waartoe NRC Handelsblad behoort, kreeg in oktober vorig jaar van het ICT-centrum van de Belastingdienst in Apeldoorn te horen dat de dienst minder zou gaan adverteren in NRC Handelsblad. Volgens de gespreksnotitie van de verantwoordelijk accountmanager zeiden twee belastingmedewerkers: „NRC wordt momenteel minder ingezet omdat de NRC-redactie niet wordt gewaardeerd in verband met geplaatste artikelen over Belastingdienst.” NRC Handelsblad publiceerde vanaf augustus een reeks artikelen over onder meer de ICT-problemen, het falend management en het schenden van aanbestedingsregels door de Belastingdienst. Lees verder
Sneltram
Sp!ts en de stadsvervoerder GVB hebben besloten om de komende jaren hun samenwerking voort te zetten. Hierdoor blijft deze krant te vinden in de sneltrams, bussen, metrolijnen en veren van het Amsterdamse vervoerbedrijf. Lees verder
Koning
Prins Constantijn is beschermheer geworden van de in Amsterdam gevestigde Stichting World Press Photo. Dat maakte de stichting maandag bekend. ,,Constantijn heeft ingestemd zijn steun te verlenen aan de onafhankelijke non-profitorganisatie, die als doel heeft het werk van professionele persfotografen internationaal te ondersteunen en te promoten.” De stichting is in 1955 in Nederland opgericht. Lees verder
Kooi
De Gouden Kooi is voorlopig nog niet afgelopen. De bewoners moeten elkaar zeker tot de zomer blijven doorkwellen.Het gonst constant van de geruchten dat de Gouden Kooi binnenkort stopt, maar vooralsnog gaat de realitysoap in elk geval tot de zomer door. Dat zal niet in de laatste plaats komen door de niet misselijke kijkcijfers van de laatste tijd, die rond de 440.000 liggen. Lees verder
Kranten
De Britse kranten deden het in 2007 niet bijster goed. Dat blijkt uit cijfers van het Britse Audit Bureau of Circulations (ABC). De oplage van alle Britse kranten samen daalde in 2007 met 2,5 procent. Uitzondering is The Financial Times, die 2,6 procent meer kranten verkocht, te danken aan haar internationale ontwikkeling. De oplage van The Sun daalde in december voor het eerst in 33 jaar onder de 3 miljoen en dat ondanks de prijsverlaging die eigenaar Rupert Murdoch doorvoerde in Londen en Schotland. Toch blijft het de meest rendabele krant van Groot-Brittannië, met een winst van 138 miljoen euro per jaar. In 1988 haalde de tabloid nog een oplage van 4,3 miljoen exemplaren. Lees verder
Geld
John de Mol heeft financieel niet te lijden gehad onder het mislukken van Talpa/Tien. Hij is nog steeds de rijkste bn’er. Dat blijkt uit de Quote top 500 De mediamagnaat is goed voor een vermogen van 1,7 miljard euro, zo meldt Shownieuws woensdagavond. In de gehele top 500 van de rijkste Nederlanders prijkt de naam van John op de 13e plaats. Lees verder
Fons
Fons van Westerloo (61) en Bart in ’t Hout (58) geven leiding aan RTL Nederland. Dit jaar sloten ze een megadeal: de overname van Tien/Talpa. en spreken met twee veteranen in tv-land. Gekleed in een rood niemendalletje opent Gouden Kooi-bewoonster Amanda de deur van de villa. „Hallo, ik ben Fons van Westerloo”, zegt de keurige heer op de drempel. „Ik ben de nieuwe huurder.” De jonge Amanda toont Van Westerloo het huis, inclusief slaapkamer. „Blijf je slapen?” „Nee hoor, ik slaap thuis.” „Ga je dan mee in de jacuzzi?” „Nee, dan mag ik niet meer thuis slapen!” Op vrijdag 17 augustus 2007, twee jaar na de start, stopte de zender van John de Mol, met een memorabele slotuitzending waarin alle Tien-sterren nababbelden in de tuin van de Gouden Kooi. De Mol droeg zijn tv- en radioactiviteiten over aan RTL, in ruil voor ruim een kwart van de aandelen in RTL Nederland en een afnameverplichting voor nieuwe programma’s. Lees verder
Westerloo
De gevierde man van Hilversum, dat was Fons van Westerloo een half jaar geleden. De baas van RTL Nederland had zojuist het mislukte Tien overgenomen van John de Mol. Het was de mediadeal van het jaar. Nu, een paar maanden later, plukt RTL nog niet de vruchten van de overname van Tien. Het marktaandeel van de vier RTL-zenders is minder groot dan verwacht en dit weekend werd bekend dat Van Westerloo per 1 februari vertrekt als baas van RTL. Hij wordt lid van de raad van commissarissen van RTL Nederland en adviseur van RTL Group, het moederbedrijf van alle RTL-zenders en eigendom van het Duitse mediaconcern Bertelsmann. Bert Habets, de huidige financieel directeur is de beoogde opvolger. Lees verder
UPC
Films kijken wanneer je zin hebt, niks missen van een live uitzending en toch naar de wc gaan, interactief meedoen met de afstandsbediening. Digitale televisie rukt razendsnel op. Groot was het tumult eind 2005, toen UPC haar klanten ongevraagd van de Mediabox voorzag.Anno 2008 is het rumoer verstomd. Digitale televisie wordt nu massaal omarmd door kijkend Nederland. Het ouderwets ‘kastje kijken’ heeft met digitale televisie een heel nieuwe inhoud gekregen. Niet alleen is de beeldkwaliteit stukken beter, de mogelijkheden van digitale televisie zijn veel groter dan bij analoge televisie. “De eerste anderhalf jaar na de introductie van digitale televisie was er een kip-eisituatie. Er werden bijna geen nieuwe programma’s ontwikkeld voor digitale televisie, omdat de penetratie te laag was. En de penetratie steeg weer niet vanwege het beperkte aanbod. Inmiddels hebben we de kritieke massa bereikt”, zegt Ivo Lochtman, bij UPC Nederland verantwoordelijk voor het aanbod van tv-programma’s. Van de 2,3 miljoen UPC-klanten kunnen er 1,8 miljoen over digitale televisie beschikken. Inmiddels telt UPC Digital TV 532.000 klanten. Lees verder
Voetbal
De wedstrijd is begonnen. Onderhandelen, loven, bieden en vooral smijten met enorme zakken geld. De inzet: het recht om drie tot vijf seizoenen bewegende beelden van het eredivisievoetbal te laten zien. Donderdag tussen 10.00 en 12.00 uur kan er bij veilingmeester Eredivisie CV geboden worden op de zes pakketten die te koop staan. De hoofdrolspelers in de koehandel om de voetbalrechten zijn grotendeels dezelfde als bij de vorige veiling van de tv-rechten in 2004. Toen was John de Mol de grote winnaar. Zijn voetbalrechten zijn na het Talpa-avontuur nu in handen van RTL. De NOS wil de rechten op de samenvattingen op zondag dit jaar van RTL terugpakken. Ook SBS, dat twee jaar geleden al snel afhaakte, doet waarschijnlijk een bod. Lees verder