Onderzoek naar sponsoring tv-programma’s

Het Commissariaat voor de Media onderzoekt alle gevallen van sponsoring van televisieprogramma’s door ministeries van de laatste twee jaar. Mediaminister Ronald Plasterk (PvdA) heeft daartoe opdracht gegeven na berichten dat de overheid miljoenen uitgeeft aan zulke subsidies. SP en PVV vinden dat de overheid ‘staatspropaganda’ bedrijft door tv-programma’s te subsidiëren als die aandacht besteden aan bijvoorbeeld de Europese Unie of de multiculturele samenleving.

Volgens een overzicht van de Rijksvoorlichtingsdienst dat de Volkskrant zaterdag publiceerde, heeft de overheid daar in 2006 en 2007 in totaal ruim 11,8 miljoen euro aan uitgegeven.

Overheidspropaganda
“Overheidspropaganda behoort op de omroep geen plek te hebben”, zei Plasterk dinsdag in de Tweede Kamer. De overheid mag echter wel subsidie geven voor programma’s die ‘onbetwiste informatie’ leveren. Omdat er tussen propaganda en informatievoorziening een ‘grijs gebied’ is, heeft Plasterk om het onderzoek door het Commissariaat voor de Media gevraagd. Die instantie moet onderzoeken of de subsidieverstrekking volgens de regels is verlopen.

Een groot deel van de Tweede Kamer wil dat de regels voor subsidiëring van politieke partijen worden aangepast. Overheidsinformatie zou alleen nog maar via Postbus 51 mogen worden verspreid. De Kamer heeft premier Jan Peter Balkenende (CDA) gevraagd zijn gedachten daarover op papier te zetten.

Zowel de publieke als de commerciële omroepen hebben zich laten subsidiëren. Zo kreeg SBS-weerman Piet Paulusma 12.500 euro omdat hij zijn weerbericht presenteerde vanaf een tennisclub waar leden van verschillende minderheden lid van zijn. IKON-programmamaker Paul Rosenmöller kreeg 35.000 euro om met bekende Nederlanders door Afrika te reizen. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten