Penetratie digitale tv groeit naar 35 procent

De penetratie van digitale tv is in de tweede helft van vorig jaar naar 35 procent gegroeid, zo meldt SKO (Stichting Kijkonderzoek). Het gaat om de Establishment Survey die jaarlijks door Intomart GfK wordt uitgevoerd. Het percentage traditionele analoge kabelaansluitingen is weer verder gedaald van 80 naar 78 procent, terwijl het totale percentage digitale ontvangst is gestegen van 31 naar 35 procent in de tweede helft van 2007.

Bij de basistoestellen zet de opmars van de platte beeldbuis verder door ten koste van de traditionele beeldbuis. In de tweede helft van 2007 had 17 procent van de huishoudens een basistoestel met een LCD-scherm en een kleine 5 procent had een plasma beeldscherm. 74 procent van de aangesloten basistoestellen had nog een klassieke beeldbuis.

SKO-directeur Bas de Vos denkt dat het aandeel uitgesteld kijken verder zal toenemen door de verdere uitrol van digitale recorders. ‘De groei in het bezit van deze apparatuur laat duidelijk zien dat het opnemen van uitgesteld kijken in de kijkcijfers een goede keuze is geweest.‘ [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten