Zoom.in, Europees marktleider in online nieuwsvideo’s, verdubbelde in 2007 haar kijkcijfers tot 163 miljoen bekeken video’s. De Nederlandse operatie van Zoom.in maakte voor het tweede jaar op een rij winst. Het afgelopen jaar is ook in België winst behaald, en dit jaar verwacht Zoom.in bovendien in Duitsland winst te maken.
“De goede ontwikkeling van de landen waar we als eerste gestart zijn bewijst het succes van ons concept. Daarop voortbouwend startten we vorig jaar vier nieuwe landen: Zwitserland, Denemarken, Rusland en Griekenland”, aldus Jan Riemens, algemeen directeur van Zoom.in. Inmiddels realiseert het buitenlandse netwerk 65% van het totaal aantal kijkers, wat in 2005 nog maar 5% was.
Het buitenlandse netwerk van ondertussen 10 landen gaat een steeds significantere positieve rol spelen. Zowel bij de inkoop en productie van dure content, als bij pan-Europese campagnes van adverteerders die tegelijkertijd in verschillende landen willen adverteren. “Zo krijgen wij een optimale balans tussen contentkosten en adverteerdersopbrengsten. Dit heeft op internationaal niveau geresulteerd in leveringsovereenkomsten met onder andere MSN, AOL, Lycos, Yahoo en Lagardère Global Advertising”, zegt Riemens.
De specifieke omzet van spotcampagnes groeide in 2007 tot circa 2.750.000 euro. Zoom.in verwacht in 2008, naast een veelbetekenende contentverkoop, aan spotcampagnes op het Europese Zoom.in netwerk 4 miljoen omzet te behalen.
Het aantal unieke kijkers kwam op maandbasis gemeten gemiddeld uit op 2,6 miljoen per maand, waarvan tweederde uit de groep 13-49 jaar. “Het wordt als positief bevonden dat kijkers zelf kunnen bepalen wat ze willen zien en wanneer. Mede hierdoor zorgen de pre-roll advertenties voorafgaand aan de nieuwsvideo’s voor een beter resultaat, in bijvoorbeeld merkherkenning en productkennis”, blijkt uit Memo2 onderzoek in 2007. Door de uitgekiende targeting op doelgroep en onderwerp realiseert Zoom.in telkens de hoogste click through ratio’s op de video advertising campagnes van haar klanten.
Riemens: “2008 wordt voor ons een nieuw jaar van innovatie. We zullen met nieuwe advertentieconcepten komen en met nieuwe manieren om video te bekijken. De Sixpack advertentie is daar een sprekend voorbeeld van. We gaan ervoor zorgen dat ‘kijken’ en ‘adverteren’ op de meest effectieve en efficiënte manier aan elkaar worden gekoppeld. Zoom.in brengt hiermee het beste voor de kijker en voor de adverteerder samen.” Ook komt Zoom.in met een aantal nieuwe kanalen in 2008, zoals: automotive, fashion en voetbal om advertentiecampagnes nog beter op een bepaalde doelgroep af te stemmen. De verwachting voor 2008 is een totaal aantal van 250 miljoen bekeken nieuwsvideo’s. [Radiowereld.NL]