John de Mol is zakelijk maar bovenal creatief

HILVERSUM – John de Mol verkoopt zijn geesteskind Talpa dan wel aan de Britse zender ITV, hij blijft als creatieveling wel betrokken bij ‘zijn’ mediabedrijf, dat garant staat voor talloze tv-successen in binnen en buitenland.

HILVERSUM – John de Mol verkoopt zijn geesteskind Talpa dan wel aan de Britse zender ITV, hij blijft als creatieveling wel betrokken bij ‘zijn’ mediabedrijf, dat garant staat voor talloze tv-successen in binnen en buitenland.

Aanvankelijk wil de mediamagnaat (1955) profvoetballer worden, maar op 23-jarige leeftijd gaat hij als freelance-televisieproducent aan de slag bij Radio Noordzee, waar vader John sr. directeur is. Na enkele jaren krijgt hij succes met de Showbizzquiz van Ron Brandsteder. Later volgt Medisch Centrum West, een TROS-soap die Nederland elke week aan de buis gekluisterd houdt.

In 1976 trouwt De Mol met de tien jaar oudere Nederlandse zangeres Willeke Alberti en in 1979 wordt zoon Johnny De Mol geboren. John en Willeke gaan in 1980 uit elkaar. In 1994 richt hij samen met Joop van den Ende het productiebedrijf Endemol op. Deze firma schopt het tot één van de toonaangevende tv-bedrijven van Europa. De grote klapper maakt Endemol in 1999 met het realityprogramma Big Brother. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen gaan de deuren open en wordt het programma een hit.

In de praktijk gaat De Mol zich vooral weer toeleggen op het maken van programma’s, ondanks het mislukken van projecten als sportzender Sport7 en zijn tv-station Tien. Hij blijft in Hilversum en ver daarbuiten het creatieve brein van kijkcijferkanonnen als Big Brother, Deal or No deal en The Voice.

In 2014 komt De Mol ook privé in het nieuws: hij ontvangt afpersingsbrieven waarin hij, zijn zus Linda de Mol en haar kinderen worden bedreigd en er wordt een geldbedrag geëist. Een zeventigjarige man uit Zeist wordt hiervoor in december 2014 gearresteerd en bekent.

[NOVUM]