In Denemarken woedt inmiddels een hevige strijd om de luisteraar tussen Sky Radio en Radio 100FM van eigenaar Talpa. Volgens een nieuwe onderzoeksmethode van het Börsen Dagblad blijkt dat landelijk gezien Sky Radio het voortouw neemt.
Op de vraag wat het favoriete radiostation van de ondervraagde was antwoordde 13% Sky Radio. Op de tweede plek eindigde “The Voice” met 12,8%, gevolgd door Radio 100FM met 10,8% van Talpa. Het onderzoek was met name een bittere pil voor “The Voice”. Het hitstation was namelijk jarenlang marktleider in Denemarken. Wel blijft het station nog marktleider onder de jongeren.
Een interessant gegeven is dat in Kopenhagen, waar de meeste Denen wonen, Radio 100FM het populairst is, gevolgd door The Voice, Radio 2 en Pop FM. Sky Radio neemt hier pas de vijfde plek in. Ook in Aarhus, een andere grote stad, is Radio 100FM zeer populair.
Kijkend naar het bereik, dan blijkt dat de publieke popzender P3 nog steeds de meeste luisteraars trekt. Ruim 1,5 miljoen Denen stemmen nog regelmatig af op het station. Sky Radio weet bijna 1 miljoen luisteraars te trekken. In december, de eerste maand dat Sky radio in heel Denemarken te ontvangen was, zag het station haar bereik stijgen van 550.000 luisteraars naar 940.000 luisteraars. Dit terwijl het bereik van P3 met 200.000 luisteraars afnam.
Sky Radio en Radio 100FM van Talpa wisten beiden vorig jaar een FM-pakket te verwerven in Denemarken. Sky Radio kreeg een pakket met een dekking van 95% procent, Radio 100FM een pakket van 40%.
Toch lijkt er, ondanks de berichten dat Sky Radio nummer 1 is, wat bezorgdheid te zijn bij het station. Bij Sky Radio in Bussum worden de activiteiten van haar Deense zusje nauwlettend in de gaten gehouden. Een correspondent van Radio.nl in Denemarken, meldt dat Robert Herder, (hoofd afdeling internationale activiteiten) meerdere dagen per week in de Deense Hoofdstad is en min of meer al directeur is van Sky Radio Denemarken.
Sky Radio verwierf een FM-pakket voor 52 miljoen kronen voor de komende 8 jaar. Verondersteld wordt echter dat de kosten van het station twee keer zo hoog zullen zijn.
Radio 100FM wist onlangs een contract af te sluiten met een aantal populaire stations als Radio ANR en Radio ABC, voor het opzetten van een gezamenlijke landelijke reclameverkoop. [R.S.]