Ledenwerfacties publieke omroepen

Staatssecretaris Van der Laan (Media) juicht het toe dat het Commissariaat van de Media kritisch kijkt naar ledenwerfacties zoals omroepen als de AVRO en BNN die onlangs hielden.

Het Commissariaat tikte de AVRO woensdag op de vingers omdat de omroep financiële voordelen aanbiedt via een pasje. Het bezit hiervan is gekoppeld aan het lidmaatschap van de omroep.

Eerder wierf BNN nieuwe leden op een onderwijsbeurs die niet hoefden te betalen voor het lidmaatschap. Van der Laan benadrukte donderdag in de Tweede Kamer dat het lidmaatschap van een omroep een ,,bewuste keuze” moet zijn.

De staatssecretaris kreeg donderdag ruime steun van de Kamer voor haar plan de ledeneis voor omroepen te verlagen naar 150.000. Tot nu toe moesten bestaande omroepen minimaal 300.000 leden hebben om ook na 1 september 2005 aanspraak te kunnen blijven maken op een plaatsje in het publieke bestel. De verlaging is voor jongerenomroep BNN van groot belang omdat zij met de ruim 160.000 leden, eind vorig jaar met een grote actie binnengehaald, in veilige haven is.

De D66-staatssecretaris maakte tijdens het Kamerdebat verder bekend dat er momenteel van negen organisaties bekend is dat zij als aspirant-omroep in het bestel willen komen. Daarvoor zijn 50.000 leden nodig. Onder de gegadigden zijn onder meer de Montagne Omroep Nederland, ouderenomroep MAX, alsmed Nutopia en Dienamo die zich allebei op dierenliefhebbers richten. Van der Laan zei donderdag dat ook een organisatie onder de naam Vrienden van Pim Fortuyn zich heeft gemeld. [Trouw]

Gerelateerde berichten