Het is een goede week voor Talpa Radio International, de moedermaatschappij van NoordzeeFM en Radio 10 Gold. Eerder deze week toonden de luistercijfers van Radio 10 Gold en NoordzeeFM een kleine stijging. Nu zijn in Denemarken ook de luistercijfers bekend gemaakt voor Radio 100FM.
Het marktaandeel van Radio 100FM in Oost Denemarken laat volgens het persbericht van Talpa een enorme groei zien in hun primaire doelgroep van 25-39 jaar en hun secundaire doelgroep van 20-49 jaar. Bij deze laatste groep is de het marktaandeel 17% gegroeid wat Radio 100FM een totaal aandeel geeft van 15,3%. In de primaire doelgroep heeft het station een aandeel van 16,9%.
De groei van Radio 100FM is ten koste gegaan van de publieke omroepen p3, Voice and Sky. Radio 100FM is zeer te spreken over haar luistercijfers ondanks het feit dat het aantal wekelijkse en dagelijkse luisteraars een kleine afname heeft laten zien.
Het aandeel van het Deense Radiobureau, waar Radio 100FM en meer dan dertig andere radiostations toe behoren, is gegroeid van 14,0% naar 14,9%. Dit is de derde achtereenvolgende maand dat het marktaandeel van het Deense Radiobureau is gegroeid. Met deze resultaten behoudt het Deense Radiobureau de hoogste positie als de belangrijkste speler in de markt van de commerciële radio. Recentelijk startte Radio 100 FM met uitzenden vanuit Århus op de 106.5 FM.
Jim Receveur, managing director van het Deense Radiobureau en Radio 100FM is zeer te spreken over de resultaten voor februari 2004. “Ik ben vooral blij dat het Deense Radiobureau haar groei heeft voortgezet en zo haar leiderschap in de markt van de commerciële radio heeft kunnen vasthouden. Samen met Radio 100FM leggen we zo een basis voor een positie als het best beluisterde commerciële radiostation in Oost Jutland en Kopenhagen. Hier kan ik alleen maar heel tevreden mee zijn.”
“De resultaten zijn het bewijs dat we nu al een trouwe groep luisteraars hebben”, vervolgt Receveur. “Vele luisteraars stemden al snel na onze lancering op ons af. Met één van de hoogste scores in Denemarken qua luistertijd kunnen we concluderen dat we op de juiste weg zitten. We hebben geïnvesteerd in een succesvol ochtendprogramma en het is dan ook heel goed om te zien dat we, na een groei van 42% van december naar januari, nu een gelijkblijvend marktaandeel hebben van 4,1% in februari.” [K.v.S./Radio.NL]