Er is geen gouden Effie voor de effectiefste reclamecampagne dit jaar. Het zilver ging naar Dubbelfrisss en Ohra oftewel de reclamebureaus Van Walbeek & Van Wanten en DDB/DJAP.
In het Tropeninstituut in Amsterdam maakte de jury bekend geen gouden Effie toe te kennen, omdat geen enkele genomineerde duidelijk boven de rest uitstak. Zilver was er voor de manier waarop fruitdrank Dubbelfrisss de strijd met het frisdranksegment aangaat. Vooral het personage met de tekst ‘Zoenen! Zoenen! Maak me gek!’ was goed aangeslagen.
Ook zilver waard was de reclameslogan ‘Bij Ohra weet je altijd direct waar je aan toe bent’, waarmee de verzekeraar zijn imago een nieuwe impuls had gegeven. Bronzen Effies gingen naar aanprijzingen voor de merken Old Amsterdam, Orange, Achmea, Stop Aids Now!, Rabobank en Venco.
Het motto van de avond was ‘Crisis, what crisis?’. Voorafgaand aan de huldiging, die werd geleid door Astrid Joosten, waarschuwde een donkere stem de aanwezigen de huidige recessie niet te zien als ‘een spookstad waar de drommen voor de Aldi staan terwijl de A-merken zijn opgeknoopt aan de lantaarnpalen, zoals twee eeuwen geleden de aristocraten’. Liever moest men alle conjucturele somberheid per direct laten varen. Het weer was daar in ieder geval warm genoeg voor.
De Effies worden sinds 1984 jaarlijks toegekend als prijs voor de meest effectieve reclamecampagne. Vorig jaar won reclamebureau KesselsKremer nog wel een gouden Effie met de afscheidscampagne voor telefoonaanbieder Ben. [Novum/Radio.NL]