De BBC krijgt vier maanden de tijd om haar online publicaties te herzien. Wellicht moet de BBC commercieel opererende websites sluiten en uiterlijk eind 2006 een kwart van de informatie op haar sites van externe partijen afnemen. BBC Online moet strakker en deskundiger worden geleid.
Tessa Jowell, de Britse minister van Cultuur, Media en Sport, heeft op grond van het grote rapport over de BBC Online van ex-uitgever Philip Graf besloten dat de BBC binnen vier maanden met een voorstel voor aanpassingen moet komen. Het doel is te komen tot een eerlijk speelveld in internetpublicaties in Engeland, daar waar de BBC nu domineert op basis van belastinggeld.
De BBC won recent nog de meeste Webby Awards vanwege de superioriteit in internetpublicaties die het beste vormen op nieuwsgebied in de wereld. Maar de BBC speelt niet eerlijk, aldus Graf, wiens conclusies worden ondersteund door de regering-Blair. In deze fase zijn die conclusies nog niet in eisen aan de BBC gevat. De BBC moet haar principes van het ‘Royal Charter’ – die nu in revisie is – online beter toepassen en moet uiterlijk in oktober 2004 met een voorstel komen.
De kern van het rapport van Philip Graf is het in lijn brengen van de publieke functie van de BBC en de bestedingen aan websites. Als vooraf al duidelijk is dat er met een nieuw initiatief geen publiek belang is gemoeid dan moet de BBC in die fase de ontwikkeling staken. Graf zegt ook dat BBC Online op grond van te weinig expertise wordt bestuurd en gecontroleerd. Er moeten twee commissarissen komen om toe te zien op de webpublicaties. Één die veel weet van nieuwe media en één die goed op de hoogte is van concurrentiezaken.
Bij het aflopen van het huidige Royal Charter, eind 2006, zal de BBC volgens Graf tenminste een kwart van haar publicaties van externe producenten moeten betrekken. Dit om deze een gelijkwaardige podium te verschaffen en de eigen dominantie van de BBC op de tocht te zetten. De BBC moet op internet voorrang geven aan nieuws, actuele kwesties, onderricht en informatie die ‘van waarde is voor de burger’. Op deze terreinen moet de BBC prioriteit geven aan innovatieve, rijke, interactieve inhoud.
Philip Graf schrijft dat een aantal sites, zoals die over ‘Fantasy Football’, spelletjes en ‘what’s on’ programmagegevens zich niet onderscheiden van wat er commercieel voorhanden is. Die dienen, in deze vorm, geen publieke taak.De BBC zegt in het antwoord dat ze vijf commercieel ogende sites als Fantasy Football en Pure Soap op korte termijn zal sluiten. De negatieve of positieve invloed van de BBC op de internetmarkt is niet aangetoond, maar wel duidelijk is dat de BBC met haar bestedingen sommige commerciële initiatieven in de weg staat.
Volgens de BBC zelf besteedt ze per jaar 72 miljoen pond aan haar 20.000 sites op internet. Volgens Graf komt dit bedrag dicht in de buurt van 90 miljoen pond, als alle kosten goed worden toegerekend. De BBC moet technisch meer vooroplopen en kan dat doen door samenwerking met de internetsector. De BBC moet haar deuren openzetten, volgens Graf. Complimenten zijn er ook voor de BBC, dat creatief en toch ook innovatief is. [Planet/Radio.NL]