Onder de titel De TV Competitie gaan vijf producenten voor Talpa met elkaar het gevecht om de kijkcijfers aan. Ze krijgen zendtijd om de kijker te overtuigen dat hun format het beste is. Dat meldt De Telegraaf. De deelnemers aan deze wedstrijd – waarbij alles draait om het prestige – zijn IdtV, René Stokvis Producties, Endemol, Eyeworks en Palm Plus. De kijker beslist en de winnaar krijgt een contract aangeboden om een serie rond het idee te maken, die mogelijk al begin volgend jaar wordt uitgezonden.
Volgens manager content en creatie bij Talpa Patrick Scholtze krijgen de kijkers zo een unieke kans om hun eigen inbreng te leveren in de programmering van de nieuwe zender. ‘De vijf producenten krijgen vijf achtereenvolgende werkdagen één uur zendtijd. Aan de hand van de kijkcijfers, de mening van een vakjury, een internetpanel van 10.000 door Maurice de Hond geselecteerde kijkers en de meningen van kijkers tijdens en na de uitzending via onder meer sms en telefoon, wordt duidelijk welk programma het meest wordt gewaardeerd. Die producer mag zijn geesteskind uitwerken tot volwaardige serie. Niet Talpa, maar de kijker beslist zodoende waar hij naar kijkt.’
Het idee van De Tv-Competitie is afkomstig van John de Mol zelf, die sinds maart van dit jaar een team van creatieve mensen aan dit programma en nog zeker vijftien andere formats heeft werken. De Tv-Competitie start op zondag 21 augustus met het voorstellen van de vijf programma’s en de presentatoren. [Adformatie/Radio.NL]