Minder animo voor Ster-reclame

De STER, het reclamebedrijf van de publieke omroep, heeft vorig jaar minder inkomsten gehad uit reclame op radio en televisie. De grote evenementen EK-Voetbal en de Olympische Spelen in de maanden juni en augustuis hielden de kassa voor de televisie nog enigszins gevuld. Dat blijkt uit het gepubliceerde jaarverslag van de Ster.

Buiten die evenementen om, die vooral op Nederland 2 tot betere kijkcijfers leidden, viel de belangstelling voor de publieke tv-zenders tegen. De Ster draagt 215 miljoen euro af aan de omroepen, 3,5 procent minder dan in 2003.

Radio
Niet alleen op televisie, ook aan reclames op de publieke radiozenders werd minder besteed. Vooral Radio 3FM, dat veel concurrentie heeft van de commerciële radiozenders, verloor luisteraars. Radio 2, dat juist weer aan de winnende hand is, kon die terugval niet compenseren. Ster-directeur A. Buurman zei in een reactie dat dit de eerste daling in inkomsten is sinds het bestaan van de organisatie. Zij wijt het vooral aan de verminderde tv-belangstelling bij de kijkers van 20 tot 50 jaar. ” Een beter bereik in deze doelgroep zou de Ster aan extra inkomsten helpen.” Ook de ouderen zijn een potentiële inkomstenbron.

Buurman verwacht stevige concurrentie van de zender Tien van John de Mol, die vanaf de zomer de ether binnenkomt. “Daar zullen we zeker last van krijgen”, zegt ze. De rechten van de Eredivisie liggen bij deze nieuwe commerciële loot. Zij benadrukt dat de publieke omroep, ondanks het verlies van de voetbalrechten, onbetwist marktleider blijft op het kijkers trekkende sportfront. [Telegraaf/Radio.NL]

Gerelateerde berichten