SBS verwacht hausse digitale tv

SBS Broadcasting (SBS) verwacht dat digitale televisie binnen een jaar tijd miljoenen Nederlanders bereikt, zegt woordvoerder Eric Eljon van het televisiebedrijf maandag tegen Dow Jones Nieuwsdienst. Vrijdag maakte het bedrijf de lancering van het digitale TV 10, met zeven dagen per week nieuws over show en entertainment, per september van dit jaar bekend.

Via deze zender bouwt SBS zijn eigen content verder uit.  De zender brengt al het programma Shownieuws. “SBS maakte in maart al bekend te willen gaan digitaliseren en drie stations in voorbereiding te hebben.

TV 10 is er daar een van”, aldus Eljon. “TV 10 is als naam sinds 1990 geregistreerd en onderdeel van de TV 10 bv, die sinds 2001 volledig in handen is van SBS,” zegt Eljon. Talpa van John de Mol start in augustus van dit jaar met de nieuwe zender Tien, dat via de gebruikelijke kanalen zal worden gedistrubeerd. Enjon schat dat er nu 200.000 tot 300.000 Nederlanders digitale televisie kunnen ontvangen, maar verwacht op een flinke schaalvergroting te kunnen rekenen. “We zijn een contentleverancier en hebben dan ook te maken met distributeurs als Versatel, UPC, Casema of Canal Digital voor doorgifte”, aldus Eljon. 

De SBS-woordvoerder laat niets los over met de ontwikkeling gemoeide investeringen, maar meldt wel de technische mogelijkheden om de digitale zender vanuit de bestaande faciliteiten, die zich in Londen bevinden, te realiseren. Rabo Securities gaat bij het initiatief uit van lage investeringen, mede op basis van de mgelijkheid die in Londen voorhanden zijn. De bank raamt het totale opstartverlies voor nieuwe televisiezenders van SBS voor 2005 op 10 miljoen tot 12 miljoen euro op Ebitda-niveau (winst voor rente, belasting, afschrijvingen en amortisatie van goodwill). SBS boekte over 2004 een operationeel resultaat van 72,9 miljoen euro, een post die normaal gesproken met Ebitda vergeleken kan worden. [DowJones/Telegraaf/Radio.NL]

Gerelateerde berichten