Station Hilversum Centraal ondergaat na de bouw van de tunnel nog een gedaanteverwisseling: de hal wordt met beeldschermen en grote foto’s van omroepcoryfeeën aangekleed, zodat het voor iedereen die het station aandoet duidelijk is dat Hilversum dé mediastad van Nederland is, zo schrijft de Gooi en eemlander. De plannen om het station meer ‘smoel’ te geven, bestaan sinds januari 2004, en krijgen meer en meer vorm.
Het idee om de hal de uitstraling van omroepland te geven, werd eind vorige maand door de gemeente, Prorail, de NS en projectontwikkelaar Arcadis gepresenteerd op een informatiebijeenkomst in het gemeentehuis over de tunnelbouw en het stationsgebied.
Naast Station Hilversum zullen waarschijnlijk nog meer stations in grote steden van gedaante veranderen die daarmee de uitstraling geven die past bij de stad waar ze staan. Hilversum hoort ook in dat rijtje van ‘grote steden’ thuis, omdat het een belangrijk verkeersknooppunt is én omdat het mediapark van nationaal belang is.
Nu de tunnelplannen helemaal rond zijn en de ondergrondse verbinding in het voorjaar van 2008 wordt geopend, staan de plannen voor de ingrijpende verandering van het stationsuiterlijk op het programma. Beeldschermen waarop continu beelden worden vertoond en metershoge posters van coryfeeën als bijvoorbeeld Ivo Niehe, moeten het station ook zonder plaatsnaamborden herkenbaar maken. [Joyce Keuker/Gooieneemlander/Radio.NL]