Hot 97 New York voelt klappen van Tsunami plaat fiasco

Het New Yorkse Hip-hop station Hot 97 (WQHT) heeft de afgelopen periode flink de klappen moeten voelen van de fiasco met de Tsunami plaat eerder dit jaar. Weliswaar stegen de luistercijfers over deze periode van  4,5 naar 4,8% en versloeg het daarmee concurrent Power 105.1, maar de reclame inkomsten zijn afgelopen periode fors gedaald. Dit verklaarde Emmis directeur Jeff Smulyan, waar Hot 97 eigendom van is, eerder deze week tijdens een conferentie van de Bank van Amerika.

“In elk bedrijf gaan dingen goed en fout. Het ironische is dat als je naar de luistercijfers kijkt die enkele dagen geleden verschenen, Hot 97 er fantastisch voor staat. Ik kan u vertellen dat het niet ons plan was om met deze controverse de cijfers omhoog te halen. Het is ons gewoon overkomen. De Tsunami parodie was een enorme fout waar we niet trots op zijn”, aldus Smulyan. Daarnaast gaf hij toe dat Hot 97 flink wat reclame inkomsten heeft misgelopen door het voorval, maar een deel van de adverteerders vertrok naar Hot’s zusterstation Kiss FM (WRKS). Hoe hoog het bedrag is dat Hot 97 aan reclame inkomsten is misgelopen wilde Smulyan niet vertellen, maar volgens de krant “Indianapolis Star” zijn dit enkele miljoenen.

Eind januari kwam Hot 97 in opspraak wegens het draaien van een kwetsende Tsunamiplaat. Tijdens de ochtendshow “Miss Jones in the Morning” werd een parodie op de jaren ’80 hit “We are the world” gedraaid, waarin de draak werd gestoken met de Tsunami ramp in Azië. Dit leidde tot vele klachten van woedende luisteraars. Gevolg was dat enkele grote adverteerders, waaronder McDonald’s, hun reclames anuleerden bij Hot 97. Twee leden van de ochtendshow werden uiteindelijk ontslagen. “Miss” Tarsha Nicole Jones zelf kwam er af met een schorsing.

Begin maart kwam Hot 97 wederom negatief in het nieuws vanwege een schietpartij bij de studio tijdens het bezoek van rapper 50 Cent. [R&R/R.S./Radio.NL]

Gerelateerde berichten