Er circuleren momenteel geruchten dat John de Mol, eigenaar van Talpa, van plan zou zijn om in te grijpen bij Noordzee 100.7FM. De luistercijfers van het station, die volgens een roddelsite tegenvallend zijn, zouden hiervoor de aanleiding vormen. De Mol zou verschillende DJ’s op een zijspoor willen zetten. Daarnaast zou hij het management een ultimatum hebben gesteld. Talpa ontkent de geruchten.
Een deel van geruchten lijkt bij een voormalig Radio 10 medewerker vandaan te komen. Die wist op zijn weblog te melden dat Erik de Zwart een ultimatum zou hebben gekregen. Als hij niet binnen drie maanden het marktaandeel van Noordzee op zes procent zou hebben gekregen, zou hij uit kunnen gaan zien naar een nieuwe werkgever. Noordzee FM zit momenteel op een marktaandeel van ongeveer vier procent. Daarnaast zou ook Gordon, de ochtendjock, op de schopstoel zitten.
Noordzee FM zelf geeft aan dat het station zeker niet ontevreden is over de luistercijfers en voorziet de geruchten van het stempel ‘onzin’. Een woordvoerder geeft aan dat iedere commerciële zender uiteraard beter wil scoren, maar zegt daarnaast dat Noordzee het niet slecht doet. Hij wijst er op dat het station onlangs het format heeft omgegooid.
De wijziging van Noordzee naar een ‘music- en entertainment’ station heeft gevolgen voor het profiel van de luisteraars. Het station verliest aanhang onder het mannelijke deel der natie, maar ziet haar marktaandeel onder vrouwen juist gestaag toenemen. Dit betekent dat adverteerders doelgerichter te werk kunnen gaan op de zender. Ook op andere fronten lijkt de nieuwe strategie van de zender langzaamaan haar vruchten af te werpen.
In de laatste meting van de luistercijfers verloor het station overigens 0,5% marktaandeel. Een flink deel van deze daling is echter toe te schrijven aan Radio 2, dat met haar jaarlijkse Top 2000 evenement traditioneel de luistercijfers flink opschud. Net als voorgaande jaren was Radio 2 tijdens de Top 2000 marktleider onder de radiostations, met een straatlengte voorsprong op de rest. De ervaring leert echter dat direct na de Top 2000 een flink deel van de tijdelijke Radio 2 aanhang weer terugkeert naar andere stations. Toch lijken de meest recente luistercijfers de geruchten te hebben gevoed.
Noordzee FM kampt al enige tijd met een sterke geruchtenstroom. Eerder ging al het gerucht dat Talpa van plan zou zijn om Radio 10 Gold, haar AM zender die het opvallend goed doet in de luistercijfers, op het FM-pakket van Noordzee FM te plaatsen. Hier bleek niets van te kloppen. Daarnaast heeft de zender te maken met een negatief imago.
John de Mol kocht tijdens de frequentieverdeling, eind mei 2003, het frequentiepakket met daarin de 100.7FM weg voor de neus van de concurrentie. Zijn bod – 80,4 miljoen euro – veroorzaakte gelijk hoge verwachtingen van het station. Ook het feit dat Noordzee uiteindelijk ruim 24 miljoen meer betaalde voor een frequentiepakket dan de dichtstbijzijnde concurrent voedde de verwachtingen. Het niet waar kunnen maken van de hooggespannen verwachtingen lijkt de geruchten de voeden. Overigens was het bod van Talpa op de 100.7FM niet veel hoger dan dat van de concurrentie. Volgens goed ingelichte bronnen heeft Sky Radio destijds 72 miljoen euro geboden voor haar toenmalige frequentiepakket. [MvD / Radio.NL]