Australië promoot DAB+ met billboards

In vijf Australische steden is een grote buitenreclamecampagne gestart ter promotie van DAB+. Via grote billboards en stickers op bussen worden inwoners van Sydney, Brisbane, Melbourne, Perth en Adelaide geïnformeerd van de voordelen van Digital Radio+. Daarnaast is een campagne op de radio gestart.

In 2009 zijn de commerciële radiostations, de publieke omroep ABC en de multiculturele omroep SBS in de vijf grote steden officieel gestart met uitzenden in DAB+. Doordat het grootste deel van de bevolking in en om de grote steden woont, kan nu ruim 55% van de inwoners van Australië DAB+ ontvangen.

Het eerste jaar keek de luisteraar de kat uit de boom en werden er nauwelijks DAB+ontvangers verkocht. De afgelopen jaren is de verkoop echter flink op gang gekomen. Inmiddels zijn er al 1,8 miljoen DAB+ontvangers verkocht in Australië.

Ook de automobielindustrie begint inmiddels warm te lopen voor DAB+. Inmiddels leveren al 16 merken hun auto’s met een DAB+radio als standaard of extra optie. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2013.

Met Vaderdag op komst, veel Australiërs vieren dit op de eerste zondag van september, is er een nieuwe campagne gestart om DAB+ te promoten. Via grote billboards en reclames op bussen worden inwoners van de vijf grote steden geïnformeerd over de voordelen van digitale radio zoals “25 extra gratis te ontvangen radiostations in digitale kwaliteit”. Daarnaast is er ook een nieuwe radiocampagne gestart die op 42 radiostations te horen is.

Eerder dit jaar gaven de Australische radiostations al honderden DAB+radio’s weg. [Radiowereld.NL]