Over twee jaar moeten alle nieuwe auto’s die in Europa verkocht worden digitale etherradio, zoals DAB+, kunnen ontvangen. Na het Europees Parlement heeft ook de Europese Raad ingestemd met de nieuwe richtlijnen.
Dat de nieuwe richtlijnen nog dit jaar van kracht worden betekent overigens niet dat alle nieuwe auto’s al gelijk digitale etherradio moeten kunnen ontvangen. Er komt een overgangsperiode van twee jaar.
Een standaard voor digitale etherradio wordt niet genoemd, maar aangezien de meeste Europese landen DAB+ hebben geadopteerd als opvolger van FM, zal deze in elk geval niet ontbreken.
Overal gratis radio
Met het verplichten van digitale etherradio in nieuwe auto’s blijft het voor automobilisten die door Europa rijden altijd mogelijk om gratis naar de radio te kunnen luisteren, iets wat in het geval van calamiteiten essentieel is. Mobiele (data)netwerken raken dan in veel gevallen overbelast of vallen gedeeltelijk zelfs uit. Daarnaast heeft Noorwegen FM al landelijk uitgezet en volgt Zwitserland tussen 2020 en 2022.
De verplichting om digitale etherradio te moeten kunnen ontvangen geldt overigens alleen voor autoradio’s en niet voor overige radio’s. Wel maken de nieuwe richtlijnen het mogelijk dat elk EU-land zelf mag bepalen of en wanneer die overige radio’s ook geschikt moeten zijn voor ontvangst van DAB+.
In Italië is het daarom vanaf 1 januari 2020 al niet meer toegestaan om radio’s met uitsluitend analoge ontvangst (FM/AM) te verkopen. In Frankrijk volgt een dergelijke maatregel zodra 20% van de bevolking DAB+ kan ontvangen. Met de komst van landelijke DAB+-netten gaat dit percentage binnen afzienbare tijd gehaald worden.
Inmiddels heeft in Nederland 38% van de nieuwe auto’s standaard DAB+ aan boord. In België is dit 30%, terwijl dit in Zwitserland al 85% is. In het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen liggen deze percentages zelfs al ruim boven de 90%. [Radiowereld.NL]