VS: Nielsen koopt onderzoeksbureau Arbitron

Het Amerikaanse mediaconglomeraat Nielsen, wereldwijd bekend van het meten van kijk- en luistercijfers, koopt onderzoeksbureau Arbitron, dat de luistercijfers in de Verenigde Staten meet. Nielsen koopt zijn rivaal voor een bedrag van $1,26 miljard. Door de overname wordt Arbitron de belangrijkste speler op het gebied van kijk- en luistercijfers in de VS.

Sinds jaar en dag meet Arbitron de luistercijfers in de ruim 280 radiomarkten van de VS. Sinds enkele jaren wordt dit in de grotere markten zelfs elektronisch gedaan. Het vertrouwde dagboek heeft hier plaats gemaakt voor de met de Portable Peolpe Meter (PPM), die registreert naar welk station er geluisterd wordt. 

In de jaren ’40 en ’50 werden de luistercijfers echter gemeten door Nielsen. Oprichter Arthur C. Nielsen ontwierp namelijk in 1936 de Audimeter, die registreerde op welke radiostations een radiotoestel dagelijks werd afgestemd. Hierdoor kon het luistergedrag in beeld worden gebracht. In 1942 werd het systeem ‘landelijk’ ingevoerd en werd het luistergedrag van 1000 huishoudens in kaart gebracht. Opmerkelijk was dat deze gegevens in eerste instantie niet verkocht werden aan de radiostations zelf, maar aan fabrikanten van radiotoestellen.

Met de komst van televisie verplaatste Nielsen zijn activiteiten in de jaren ’50 van geluid naar beeld. Al tientallen jaren is het bedrijf dan ook verantwoordelijk voor de kijkcijfers in de Verenigde Staten.

In 2008 besloot Nielsen echter weer luistercijfers te gaan meten in de Verenigde Staten. In 50 kleinere radiomarkten werd één keer per jaar het luistergedrag in beeld gebracht. Door gebrek aan belangstelling werden deze activiteiten in 2010 alweer gestaakt.

Maar ‘If you can’t beat them, buy them!’ moet Nielsen gedacht hebben, want dinsdag werd bekend dat het bedrijf rivaal Arbitron koopt voor een bedrag van $1,26 miljard. Nielsen en Arbitron hebben een gezamenlijke omzet van $6 miljard.

Leuk detail is dat Nielsen lange tijd grotendeels een Nederlands bedrijf was. In 1999 werd Nielsen Media Research namelijk gekocht door uitgeverij VNU. In 2007 dit bedrijf gesplist in VNU Media en The Nielsen Company. Naast het meten van kijkcijfers in de VS is Nielsen nog verantwoordelijk voor de luistercijfers in onder meer Australië en Nieuw-Zeeland. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten