Stichting Reclame Code geeft Avro waarschuwing

De Avro heeft een tik op de vingers gekregen van de Stichting Reclame Code. De publieke omroep probeerde op slinkse wijze nieuwe leden te werfen, zonder dit duidelijk te vermelden bij het aanvragen van een abonnement op een kunst- en cultuurtijdschrift,

Volgens Stichting Reclame Code gaat het om een folder waarin “Een jaar lang Kunst & Cultuur voor slechts € 10,-” wordt aangeboden door de Avro. Het aanbod betreft niet alleen een abonnement op het tijdschrift, maar men wordt tevens lid van de Avro. Aangezien dit alleen in heel kleine lettertjes onderaan op de laatste pagina staat, vond de Stichting Reclame Code dit misleidend.

Het oordeel van de Commissie
De uitgave van het Kunst & Cultuur magazine is, aldus adverteerder, een ledenactiviteit en wie zich voor een abonnement op dit magazine aanmeldt, wordt voor de duur van het abonnement tevens lid van de omroepvereniging AVRO. Dat abonnees automatisch een jaar lang lid zijn van de AVRO blijkt onvoldoende duidelijk uit de folder. De Commissie acht de reclame-uiting misleidend en daardoor oneerlijk en in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. De Avro krijgt geen boete opgelegd. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten