De langdurige campagne voor presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten betekenen dit jaar recordinkomsten voor de talrijke lokale Amerikaanse tv-stations. Volgens een schatting van het Amerikaanse bureau voor televisiereclame brengt de verkoop van zendtijd voor politieke spotjes zo’n 1,3 miljard gulden in het laatje. Tijdens de vorige race om het Witte Huis in 1996 ging het om 892 miljoen, meldt het Amerikaanse blad Variety.
De hoge inkomsten zijn een direct gevolg van een trend die in 1996 werd gezet door het campagneteam van Clinton. Het stak vooral geld in commercials op lokale zenders in gebieden waar potentieel veel stemmen te winnen waren. Dat is ook de reden waarom de Grote Drie, de belangrijkste Amerikaanse landelijke ‘networks’, tot dusver nagenoeg zijn genegeerd door de mannetjesmaker van de huidige en intussen afgevallen presidentskandidaten.
Volgens Variety kunnen de landelijke zenders ABC, NBC en CBS vooralsnog rekenen op slechts 121 miljoen gulden aan reclame-inkomsten rond Campaign 2000. Naar verwachting zullen de Reform Party en The Green Party, dwergen naast de machtige Democratische en Republikeinse bolwerken, waarschijnlijk nog wel meer nationale zendtijd willen kopen als de datum voor de presidentsverkiezingen (7 november) nadert. (Telegraaf)