De radiobestedingen zijn in vergelijking met vorig jaar fors gestegen. Werd er in 1999 (t/m week 40) nog ruim 385 miljoen gulden besteed op radio, in 2000 is dit bedrag in dezelfde periode toegenomen tot bijna 489 miljoen gulden.
Zowel in 1999 als in 2000 gaven de bedrijven uit de branche ‘Telecom/ ICT Bedrijven’ het meest uit aan radiocommercials. Het bedrag van deze branche is zelfs bijna verdubbeld van bijna 53 miljoen gulden in 1999 naar ruim 100 miljoen gulden in 2000. Hiermee nemen de Telecom en ICT bedrijven ruim 20,5% van de totale radiobestedingen van 2000 voor haar rekening.
Hieronder staat de Top 5 van de branches weergegeven met hun radiobestedingen in de eerste 40 weken van 2000.
1) Telecom/ ICT Bedrijven ƒ 100.215.561,-
2) Retail ƒ 52.490.389,-
3) Financiële Dienstverlening ƒ 51.550.193,-
4) Media ƒ 39.033.397,-
5) Voedingsmiddelen ƒ 36.385.298,-
De branche ‘Financiële Dienstverlening’ geeft van alle branches het grootste gedeelte van hun totale mediabudget uit aan radio: ruim 15 procent (bijna 52 miljoen gulden) van de totale mediabestedingen in deze branche wordt besteed aan radiocommercials. Vorig jaar lag het percentage voor de bedrijven in de financiële dienstverlening nog op 13%.
De overzichten van de mediabestedingen per adverteerder in de rubriek ‘Kwalitatief onderzoek’ van Radionieuws.nl zijn aangepast. Op dit moment zijn voor alle adverteerders zowel de mediabestedingen per mediatype als de radiobestedingen per radiostation van 1998 tot en met het derde kwartaal van 2000 op te vragen. Met deze optie kan snel inzicht verkregen worden in de mediabestedingen van alle adverteerders in Nederland. (RadioNieuws)