De opkomst van interactieve televisie lijkt bij het gebruik van SMS te beginnen. Een spelshow op de Duitse televisie trok afgelopen week publiek dat in een half uur tijd 1,2 miljoen SMS-berichten naar de show stuurde. Tv-zender ZDF werkt daarvoor samen met mobiele aanbieders T-Mobil, Mannesmann en VIAG Intercom.
‘Jede Sekunde zählt’ heet de show, waarbij kijkers invloed mede kunnen bepalen wie de show wint. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van het SMS Centre van CMG Telecommunications. De mobiele aanbieders T-Mobil (15 miljoen gebruikers), Mannesmann (8 miljoen) en VIAG Intercom (1 miljoen) hebben een dergelijk center die de stroom berichten opvangt en analyseert. Slimme truc is dat foute antwoorden op vragen een SMS-je terugkrijgen waarin staat dat de verstuurder nog een poging kan wagen.
Op 9 november en 21 december om 20.15 uur worden de tweede en derde aflevering van de show uitgezonden.
Op de Nederlandse televisie is het verschijnsel SMS nog vrij onbekend. In november begint actualiteitenprogramma Nova een proef. Wie zich opgeeft kan dan elke dag rond zeven uur een SMS-je verwachten met de inhoudsopgave voor de uitzending van die avond. (Emerce)