De Holland Media Groep (HMG) gaat bij de Raad van State in beroep tegen inperking van sponsormogelijkheden van RTL 4 en 5.
Door een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam, waarin die bepaalde dat beide zenders horen te vallen onder de Nederlandse mediawet, komt die inperking dichterbij. Nu vallen de stations van het RTL-moederbedrijf in Luxemburg nog onder Europese regels.
Nog onduidelijk is wanneer het verzoek tot schorsing van de rechterlijke uitspraak dient. Snelheid is wel geboden, want als de HMG-zenders niet meer vallen onder de ’Europese richtlijnen voor grensoverschrijdende tv’ moet voor 1 december een aanvraag voor Nederlandse uitzendlicenties binnen zijn. Uiterlijk 1 februari volgend jaar moet de sponsoring van RTL-programma’s dan in harmonie zijn met de Nederlandse wetgeving.
Een HMG-woordvoerster zegt maandag dat haar bedrijf, volgens de advocaat, een grote kans heeft op een schorsende werking. HMG begint bovendien een bodemprocedure die naar verwachting zo’n drie jaar kan duren. Tot die tijd hopen RTL 4 en 5 in elk geval van strengere Nederlandse sponsorregels verschoond te blijven.
Op basis van de Europese richtlijnen waarmee de RTL-zenders momenteel te maken hebben, mogen programma’s als Koffietijd en RTL Live extra worden gesponsord. Als dat verboden wordt zal dat HMG veel inkomen schelen. “Maar dan gaat het niet over tientallen miljoenen guldens”, aldus de zegsvrouw.
Als de zenders onder de Nederlandse mediawet gaan vallen heeft dat vooral gevolgen voor aftiteling, titelsponsoring en billboarding (’dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door…’). De Nederlandse wet gaat daar strenger mee om. Ook wordt in Nederland het tonen van een product eerder betiteld als sluikreclame. In Europese richtlijnen moet worden aangetoond dat door het tonen daarvan het publiek is misleid. Pas dan was het ongeoorloofd. (Telegraaf/ANP)