De televisiekijker moet straks flink meer betalen voor zijn aansluiting op de kabel. Het abonnementsgeld gaat tientallen procenten omhoog tot gemiddeld dertig gulden per maand, zo voorspelt de Vecai. Als enig alternatief rest het schrappen van zenders uit het kabelpakket.
De brancheorganisatie van tv-kabelbedrijven baseert haar verwachting op een uitspraak van de Opta, de toezichthouder op de telecomsector. Essent Kabelcom, voorheen CasTel, is verplicht de commerciële tv-zender Muzzik een plaats te geven in het standaardabonnement, oordeelde de Opta maandag. Ook bepaalde de toezichthouder dat het tv-kabelbedrijf het station hiervoor dient te betalen.
De Vecai vreest dat tal van andere niet-publieke zenders nu ook van de kabelbedrijven eisen te worden opgenomen in het pakket. “Alle commerciële stations zullen rechten aan deze uitspraak ontlenen”, voorziet de branchevereninging in een donderdag verspreide verklaring. De kabelbedrijven worden gedwongen de kosten die zij aan tv-stations kwijt zijn voor de verplichte doorgifte op de consument te verhalen.
Vecai verwijt de Opta dat deze de zaak op zijn kop zet. Nu betalen de niet-publieke televisiestations aan de kabelmaatschappijen om hun programma’s en reclameboodschappen bij de consument in huis te brengen. Daarmee vormen de commerciële zenders het leeuwendeel van de inkomsten van de kabelbedrijven. Andere bronnen, zoals internetdiensten, leveren vooralsnog te weinig op.
De stijging van de abonnementstarieven zal buitenproportioneel zijn, meent de Vecai. Momenteel betaalt de Nederlander gemiddeld ƒ22 per maand en dat is volgens de koepelorganisatie het laagste tarief in Europa. Het tarief kan straks oplopen tot ƒ30, aldus de verenigde kabelbedrijven.
Zij zijn vooral bang voor de precedentwerking van de Opta-uitspraak. “Morgen staat de Holland Media Groep bij ons op de stoep om de onderhandelingen te heropenen”, verklaarde een woordvoerder in een toelichting. Bij de Vecai heerst de angst dat de kabelaars straks niet alleen de technische kosten voor doorgifte op tafel moeten leggen, maar ook opdraaien voor de programmakosten van de stations.
“Als de tv-kijker meer moet gaan betalen voor algemene zenders als RTL en SBS dan hebben we daar moeite mee”, reageert de Consumentenbond. Die maakt een onderscheid tussen zenders voor een breed publiek en stations die zich op een duidelijke doelgroep richten. Als de doelgroepen hun favoriete programma’s via de kabel willen ontvangen en daarvoor extra moeten betalen, is dat voor de bond acceptabel.(Telegraaf)