De filosofie van de twee initiatiefnemers, Henk Baay en Michael Bartelet: “Niet doen wat anderen fout doen. Dan gaat het vanzelf goed.”
Radio Limburg wil heel veel niet
Kort samengevat hanteert Radio Limburg de volgende stelregels: geen egotripperij van diskjockeys, geen harde muziek, geen muziek voor doelgroepen, en vooral geen diepgang.
Directeur Michael Bartelet heeft lang genoeg in de keuken van lokale en regionale radio-omroepen in België gekeken om te weten hoe succesvol radio maken vooral niét moet. Of zoals compaan Henk Baay, voormalig directeur van een machinefabriek, het zegt: “Michael wil heel veel niet, zodat vanzelf een beeld ontstaat van wat hij wel wil.’
Klinkt cryptisch, daarom legt Bartelet het zelf even uit. “De nieuwe plaat van U2 mag dan wel op nummer 1 staan in de hitparade, maar wij draaien hem niet. Te hard. Daarom is bij de laatste single van Marco Borsato de gitaarsolo eruit gehaald. Wij zijn een familieradio, of noem het kantoorradio. Daar hoort zeker geen schreeuwende diskjockey bij of lawaaierige jingles. Daar zit niemand op te wachten. We gaan ook zeker geen muziek draaien voor bepaalde doelgroepen, daar jaag je te veel andere luisteraars mee weg. En wat het nieuws betreft: we vertellen wel wat er gebeurt, maar niet waarom. L1 doet dat wel, weet ik. Dat vinden wij een taak van de krant.’
Baay – “Ik rentenier een beetje en hou de boel in de gaten. Lekker dynamisch’ – pompte geld in het radiostation. De drie verslaggevers gaan vooral korte berichten maken. Klein nieuws dat L1 en kranten laten liggen. “Uit onderzoek is gebleken dat mensen de radio uitzetten, als er te veel gepraat wordt. Een nieuwsonderwerp zal bij ons daarom nooit langer dan twee minuten duren.’ Bartelet: “Ik zie ons dan ook niet als concurrent van L1, beslist niet. Dan denk ik veel meer aan zenders als Sky Radio, Radio Noordzee en Radio 2 en 3. L1 heeft een heel andere doelstelling.’
Hoe je ook over de aanpak van Radio Limburg mag denken, succesvol is de formule wel. Zo bewijst Bartelet inmiddels 3,5 jaar met Radio Maastricht, de voorloper van de nieuwe Limburgse radiozender die al een tijdje 24 uur per dag te beluisteren is, maar vrijdag officieel van start gaat.
Het marktaandeel van de Maastrichtse zender bedraagt volgens het laatst gehouden luisteronderzoek van vorig jaar 27 procent, ruim het dubbele van de provinciale zender L1Radio. Alleen in de categorie ouderen (50+) moet de Maastrichtse omroep (21,7 procent) L1 (25,7 procent) voor laten gaan, constateert onderzoeksbureau Intomart.
“Eén op de vier Maastrichtenaren luistert overdag naar Radio Maastricht’, glundert Bartelet. Het zat meteen vanaf het begin goed, merkte hij. “Net begonnen, kregen we een telefoontje van het kabelbedrijf. Dat meldde dat we een dagbereik hadden van veertien procent. En dat terwijl we nog aan het experimenteren waren. Intomart bevestigde de uitslag, want ik kon het niet geloven. Voor het tweede onderzoek dacht ik dat het nieuwe er wel af zou zijn en dat we dus wat terrein prijs hadden moeten geven. Nee dus. Zaten we op vijftien procent.’
De constructie van het radiostation, gevestigd in een oude officierswoning aan de Hubertuslaan aan de rand van de stad, oogt tamelijk vreemd. Radio Maastricht is een publieke omroep, terwijl dezelfde mensen ook het commerciële Radio Limburg maken. Het verschil op papier: de Maastrichtse zender moet een bepaald deel van de zendtijd vullen met informatie, terwijl de commerciële poot dat niet hoeft.
In de praktijk wordt de zendtijd van beide stations precies hetzelfde ingevuld. In Maastricht krijgen de luisteraars exact dezelfde muziek te horen als de luisteraars van de drie edities van Radio Limburg in Zuid-, Midden- en Noord-Limburg. Alleen de inhoud van het nieuws verschilt per regio, evenals de uitgaanstips.
De zender is in Maastricht zowel via de kabel als via de ether te ontvangen, maar in de rest van Limburg alleen via de kabel. “We hadden van Radio Limburg graag een provinciale publieke zender willen maken, maar de etherfrequentie is vergeven aan L1. Daarom is gekozen voor een commerciële omroep via de kabel’, legt Bartelet uit.
Baay zou het ook liever anders zien: “Natuurlijk willen we via de ether uitzenden. Het overleg hierover in Den Haag verloopt erg moeizaam.’ “Bijkomend probleem’, stelt de directeur, “is dat de Limburgse ether vol is met Belgische en Duitse zenders.’
De initiatiefnemers hebben inmiddels een aanbieding ontvangen om een commerciële evenknie te starten in Noord-Brabant. Daar zien Bartelet en Baay van af. “We willen eerste hier alles op orde hebben’, zegt de directeur. “We hebben nog een paar leuke verrassingen in petto. Zo zijn we in gesprek met een paar bekende Limburgers die mogelijk voor ons iets gaan betekenen.’
Baay laat doorschemeren dat Radio Limburg (zestien man personeel, onder wie acht parttimers) op internet van alles zal gaan doen. Ook televisie maken op termijn sluit hij niet uit. Over de financiën van het bedrijf laat hij niets los. “Het zaaien is gebeurd, zeg maar het brainstormen. Nu gaan we schoffelen, ofwel radio maken. Het oogsten, het verdienen, komt vanzelf wel.’
-Radio Limburg is in de meeste plaatsen te beluisteren op de kabel via 88.6 FM. Alleen -in Beek, Nuth, Margraten, Onderbanken, Schinnen, Simpelveld, Stein, Valkenburg en Voerendaal is het station te ontvangen via 103.1 FM. Radio Maastricht is ook via de ether te ontvangen en wel via 107.5 FM. (Limburger)