Vorige week maakten de grote platenmaatschappijen het plan bekend om een nieuw muziekformaat te ontwikkelen dat MP3 uit de wereld moet helpen. Dat zij in hun opzet zullen slagen, is een zeer grote vraag. De muziekindustrie, alias Recording Industry Association of America (RIAA), lanceerde vorige week het Secure Digital Music Initiative. De vier grootste platenmaatschappijen BMG, EMI, Sony en Universal Music Group werken samen met een tiental technologiebedrijven aan een nieuw muziekformaat. Dit nieuwe formaat wordt speciaal ontwikkeld voor snelle verspreiding via Internet en moet een volledige kopieerbeveiliging bevatten. Auteursrechten kunnen dan niet meer ontdoken worden, zoals dat wel gebeurde bij het MP3 formaat. De nieuwe standaard verkleint een audiobestand tot een tiende. Zo kan muziek vrij snel en in hoge kwaliteit verspreid worden via Internet. MP3 en VQF zijn twee populaire formaten maar kennen geen kopieerbeveiliging. Iedereen is het er over eens dat dit eenvoudig kan ingebouwd worden in de twee formaten, dus waarom per se een nieuw formaat ontwikkelen? De RIAA wil baas blijven in eigen huis. Wereldwijd heeft de RIAA een sterke greep op de muziekindustrie, niet alleen voor auteursrechten maar ook op de gebruikte technieken, zoals de beveiliging van CD’s of de nieuwe MiniDisc standaard van Sony. Plots dook MP3 op en dat paste niet in de kraam van de RIAA. Want MP3 is niet illegaal. Het kan alleen op een illegale manier gebruikt worden, als je zonder auteursrechten te betalen muziek verspreidt via Internet. MP3 staat onder geen enkele controle, zeker niet van de RIAA en dat pikt het niet. Het nieuwe muziekformaat moet klaar zijn in de herfst van 1999 en moet de MP3 standaard ondermijnen. Een utopie. MP3 is erg populair en kan niet met een vingerknip uit de wereld geholpen worden. Een ding ziet de RIAA over het hoofd: de gebruiker beslist welk formaat hij gebruikt. De nieuwe standaard zal ongetwijfeld opduiken op websites van platenmaatschappijen of artiesten die zo promotie willen voeren, maar daarnaast zal MP3 blijven bestaan. Kenner Bruce Haring onderschrijft deze stelling: “Het is niet omdat enkele bedrijven een nieuwe standaard uitdokteren dat artiesten en consumenten die ook gaan gebruiken”.