RTL Nederland heeft de beste julimaand afgesloten sinds 1997. De RTL-zenders kwamen uit op een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar van 33,6 procent. Dat is 21 procent hoger dan vorig jaar, WK-maand juli 2010 (27,9 procent), en 8 procent hoger dan juli 2009 (31,2 procent). De blijvend hoge scores van RTL 4 en RTL 7 zorgen daarmee opnieuw voor groei.
De PO en de SBS Groep kwamen in juli uit op respectievelijk 23,6 procent en 24,7 procent.
RTL4
RTL 4 heeft weer een hele goede maand achter de rug. De familiezender kwam in de eigen doelgroep (Boodschappers 20 tot 49 jaar) uit op een zenderaandeel van 18,5 procent, 36 procent hoger dan WK-maand juli 2010 (13,7 procent) en 14 procent hoger dan juli 2009 (16,3 procent). Daarmee werd het de beste julimaand van de afgelopen 15 jaar.
‘Holland’s Got Talent’ is erg goed van start gegaan. De derde aflevering op 29 juli trok zelfs ruim 2 miljoen kijkers, goed voor een zenderaandeel in de doelgroep van 43,0 procent. De cliffhanger van ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ werd bekeken door ruim 1,5 miljoen kijkers, evenals ‘Ik Hou Van Holland’ op zaterdagavond.
‘Big Fat Gypsy Weddings’ scoorde een zenderaandeel in de Boodschappers 20 tot 49 jaar: 35,1 procent (15 juli). ‘Ik Kom Bij Je Eten’ doet het met een gemiddeld zenderaandeel van 18,1 procent (Boodschappers 20 tot 49 jaar) beter dan vorig jaar (12,4 Procent). Op 13 juli werd met bijna 1,1 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 22,0 procent (Boodschappers 20 tot 49 jaar), zelfs een nieuw record bereikt. De waargebeurde verhalen op de woensdag zijn terug en dat is niet onopgemerkt gebleven, zo was de best bekeken film ‘The Brooke Ellison Story’ met een zenderaandeel van 18,9 procent in de doelgroep van RTL 4.
Ook de actuele vooravond scoort hoge kijkcijfers: bijna 1,4 miljoen kijkers voor het ‘RTL Nieuws’ (26 juli), 1,2 miljoen kijkers voor ‘RTL Boulevard’ (12 juli) en bijna 1 miljoen kijkers voor ‘Editie NL’ (13 juli).
RTL5
RTL 5 komt in juli uit op een zenderaandeel van 8,4 procent in de doelgroep van de zender, 20 tot 34 jaar, 25 procent hoger dan juli vorig jaar (6,7 procent) tijdens het WK.
Het buitenlandse programma ‘Dating in the Dark’ deed het erg goed op de maandagavond met op 25 juli een mooi zenderaandeel van 12,9 procent in 20 tot 34 jaar. Verder is de zondagavond, met de bekende crime series, het aanzienlijk beter gaan doen dan vorige maand. ‘CSI Miami’ was op 3 juli zelfs het best bekeken programma in de doelgroep bij RTL 5 met 15,4 procent zenderaandeel. ‘Lie to Me’ haalde diezelfde avond een zenderaandeel van 10,7 procent.
Verder blijven de RomComs op de woensdag het goed doen, zo stonden de films ‘In Her Shoes’ (12,4 procent zenderaandeel), ‘What Women Want’ (12,8 procent) en ‘My Best Friend’s Wedding’ (11,4 procent) in de top 15 van de best bekeken uitzendingen van RTL 5.
RTL7
Afgelopen maand kwam RTL 7 uit op een zenderaandeel in de eigen doelgroep, Mannen 20 tot 49 jaar, van 8,2 procent. Daarmee was het één van de beste julimaanden sinds de start van de mannenzender in 2005. Blikvanger was ‘RTL 7 Tour du Jour’. De dagelijkse Tour de France-talkshow trok op het hoogtepunt 705.000 kijkers (21 juli) en een zenderaandeel in Mannen 20 tot 49 jaar van 18,9 procent (20 juli).
Op de wereldtitel bokswedstrijd Wladimir Klitschko – David Haye stemden ’s avonds laat maar liefst 507.000 kijkers af, goed voor een zenderaandeel van 18,8 procent in de doelgroep van RTL 7. Ook de Formule 1 was erg in trek bij de mannelijke kijker. De GP van Hongarije werd bekeken door maarliefst 632.000 mensen, waarmee een zenderaandeel werd bereikt van 56,6 procent (Mannen 20 tot 49 jaar), de GP van Duitsland was goed voor 546.000 kijkers en een zenderaandeel van 32,1 procent en bij de GP van Engeland kwamen deze cijfers uit op 396.000 en 32,6 procent.
De best bekeken films van RTL 7 waren ‘The Librarian III, Curse Of The Judas Chalice’, ‘American Gangster’ en ‘Crocodile Dundee In Los Angeles’.
RTL8
Vrouwenzender RTL 8 haalde afgelopen maand een zenderaandeel van 3,9 procent in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49 jaar, 11 procent hoger dan juli vorig jaar (3,5 procent). In juli 2009 was dit met 3,9 procent.
‘As The World Turns’ blijft kijkersfavoriet met een uitschieter op 12 juli met maar liefst 14,3 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 tot 49 jaar. ‘The Bold & The Beautiful’ wint terrein in de vooravond met inmiddels gemiddeld 3,0 procent zenderaandeel. Ook de programma’s ‘Bevallingsverhalen’ en ‘Hoe Schoon Is Jouw Huis’ deden het goed in de vooravond bij RTL 8.
De best bekeken film deze maand is ‘Copycat’ op 13 juli met 8,0 procent zenderaandeel in de doelgroep. Andere films die goed zijn bekeken deze maand zijn ‘Secret Life of Bees’, ‘Full Monty’ en ‘Run Fatboy Run’.
RTL Telekids, het kinderplatform bij RTL 8, liet in juli een opvallende stijging zien in de commerciële doelgroep Boodschappers + Kind met een gemiddeld zenderaandeel in het tijdvak 06:30 – 09:30 uur van 7,9 procent. [RTL/RadioWereld.NL]