De mannenzender Discovery Channel is uitgeroepen tot het sterkste televisiemerk van Nederland in 2010. Deze publicatie over de sterkste merken van Nederland is gebaseerd op ’s werelds grootste onderzoek naar merkperceptie: BrandAsset™ Valuator.
In het onderzoek worden merken beoordeeld door 1500 respondenten op vier pijlers: Differentiatie, Relevantie, Waardering en Vertrouwdheid. Bij het claimen van alle pijlers, spreekt men over een power brand. Discovery Channel scoort een BrandAsset Score van 98,5%. In 2009 werd Discovery Channel, die een zeer klein marktaandeel heeft naast de andere tv-zenders in Nederland, al uitgeroepen tot sterkste mediamerk.
National Geographic staat op twee met 98.3%, Nos op drie met 97.9%. Daarna volgen Nederland 1 95,2%, RTL 4 91,7% Vara 90,5% en BBC 89,1%
SBS 6 / RTL 4
BrandAsset: “Daar waar SBS 6 in 2010 nog sterker was dan RTL 4, zijn de rollen nu omgekeerd. RTL 4 wint met een BrandAsset Score van 92,1% van SBS 6, die een score van 85,0% heeft. RTL 4 heeft een opvallende stijging in merksterkte doorgemaakt (+10,5) vanwege het feit dat de meeste tv-zenders al jaren een dalende beweging laten zien.
Het is dan ook opmerkelijk dat RTL 4 haar grootste stap heeft gezet in differentiatie: 2011 is het eerste jaar waarin RTL 4 meer gedifferentieerd is dan SBS 6. Terugkijkend op het afgelopen jaar, zegt de vergelijking van The Voice of Holland van RTL 4 met Popstars van SBS 6 genoeg: in oktober 2010 behaalde RTL 4 met 21,5% het hoogste marktaandeel van de afgelopen tien jaar binnen de doelgroep 20-49 jaar (Zenith Optimedia). Naast The Voice of Holland, hebben ook programma’s als Ik Hou Van Holland hier een aandeel in gehad.” [RadioWereld.NL]