Bijna 5% stijging radio-omzet in 3e kwartaal 2011

Het gaat goed met radio. In het 3e kwartaal 2011 is de netto radio-omzet gestegen met bijna 5% (4,8%) tot € 47.257.000. In twee jaar tijd betekent dit een stijging van 14%. Vooral de retailers verhogen hun mediadruk op radio. In vergelijking met vorig jaar heeft de retailbranche in het 3e kwartaal 11% meer radio ingezet. Hiermee is retail in Q3 de grootste branche op radio.

Niet alleen retailers maken steeds meer gebruik van radio. Het aantal adverteerders dat in het 3e kwartaal radio heeft ingezet is de afgelopen twee jaar met 5% gegroeid tot bijna 850 adverteerders.

Het aantal radioadverteerders was in 2009 808, in 201 835 en in 2011 steeg het naar 849 volgens Nielsen.

Parallel hieraan blijkt, dat ook de gemiddelde luistertijd naar radio in 2011 verder blijft stijgen. Inmiddels bedraagt de luistertijd bijna 200 minuten per dag (199 minuten). Bron: CLO RAB / Intomart GfK, 10 jaar+, ma t/m zo, 06:00-30:00 uur, jan/feb-jul/aug 2011.

Uit het Platformonderzoek, dat deze maand door RAB ((Radio Advies Bureau) ) is gepubliceerd, blijkt dat de luistertijd stijgt dankzij de multimedialisering, waarbij radio op steeds meer platformen wordt beluisterd.

RAB Directeur George Bohlander: “Zowel de radio-omzet als de luistertijd blijft zich prima ontwikkelen. De retailbranche is nu de grootste branche op radio. Het succes bij de kassa is voor deze branche altijd een belangrijke reden om een mediumtype in te schakelen. Hiermee wordt weer eens bewezen dat radio een effectief mediumtype is.” [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten