Commissariaat onderzoekt filmwinkel van de Tros

Het Commissariaat voor de Media gaat onderzoek doen naar de exploitatie van de Troskompas Filmwinkel. Dit kwam deze week naar voren bij het Cross Media Café van iMMovator in Hilversum, bij een presentatie van onderzoeksjournalist Peter Olsthoorn. Hij verrichtte in opdracht van iMMovator onderzoek naar de e-commerce van publieke en commerciële omroepen.

De dvd-winkel van Troskompas, een 100 procent dochter van de Tros, is een etalage van Movie Moguls, een dvd-winkel van exploitant Keeno BV in Hilversum. De filmwinkel van de publieke omroep is niet aangemeld bij het Commissariaat voor de Media in Hilversum. Dit is voor het Commissariaat reden om een onderzoek in te stellen naar de wijze van exploitatie en de commerciële afspraken.

Opvallend is dat de Tros niets kwijt wil over de winkel en de wijze waarop ze wordt beloond. Het is publieke omroepen namelijk streng verboden om bij te dragen aan het maken van winst door derden.

De verzamelde data van kopers mogen zowel Keeno als de Tros gebruiken: “In aanvulling daarop kunnen Tros Kompas en Movie Moguls de gegevens gebruiken voor het doen van aanbiedingen van derden. Uw persoonlijke gegevens zullen we niet aan derden verkopen of verhuren.”

Webwinkels
Uit het onderzoek van Olsthoorn voor iMMovator blijkt dat de omroepen de omzetten van hun webwinkels geheim willen houden, met uitzondering van de VPRO. De omzet van de winkel bedroeg in 2008 ruim 670.000 euro en liep in 2009 terug naar ruim 500.000 euro.

Dat was volgens het onderzoek te wijten aan het aanzienlijk inzakken van de dvd-markt in 2009. Daar hadden alle omroepen mee te kampen. Een aantal omroepen is van plan om de webwinkel uit te breiden, en noemen daarvoor vaak ‘ledenbinding’ als belangrijkste reden. Ze hebben geen idee wat de snelle toename van Uitzending Gemist en de groeiende belangstelling voor het downloaden voor betekenis heeft voor hun handel. Uit het onderzoek van Olsthoorn kwam ook naar voren dat tijdschriftuitgever Sanoma, in Nederland al sedert decennia voorloper met handel in artikelen (vooral met Magriet en Libelle) de handel in artikelen juist op een laag pitje wil zetten gezien de geringe opbrengsten tegenover aanzienlijke kosten. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten