Luistercijfers België: Winst voor StuBru en Nostalgie

Studio Brussel en Nostalgie zijn de grote winnaars van de nieuwe luistercijfersmeting in België. Beide stations zagen het marktaandeel fors stijgen, zo blijkt uit de CIM cijfers. Radio 2 blijft met 28,8 procent de grootste Vlaamse radiozender. In Wallonië is Bel RTL terug aan kop.

Radio 2 aan kop
Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de halfjaarlijkse luistercijfers. Golf 19 bevat dan ook de periode augustus tot en met december 2009. Hieruit blijkt dat Radio 2 nog steeds verreweg het populairst in Vlaanderen is. Weliswaar verloor de familiezender van de VRT ruim drie procentpunt, maar het marktaandeel is nog altijd ‘sky high’ met 28,8%.

Q-music moest voor de tweede periode op een rij verlies incasseren. Dit keer daalde de hitzender met 2,5 procentpunt naar 14,7% marktaandeel. Wel blijft Q de tweede zender van Vlaanderen.

StuBru naar 3, MNM naar 4
Studio Brussel, de alternatieve jongerenzender van de VRT, heeft één van haar beste periodes achter de rug. Het marktaandeel steeg met 1,8 procentpunt naar 10,4%. De hitzender MNM daarentegen weet het succes van voorganger Donna nog niet te evenaren. Nadat het vorig jaar debuteerde met een marktaandeel van 11,5%, is deze nu gekelderd tot onder de 10%.

De VRT heeft inmiddels al de eerste maatregelen genomen om het tij te keren bij MNM. Zo is Rino Ver Eecke aangesteld als nieuw nethoofd. Hij vervangt Greet Santy, die het station na een jaar alweer verlaat. Het kersverse nethoofd heeft als eerste taak om MNM inhoudelijk meer te versterken met meer focus op de waarden van de VRT. Daarnaast is Peter van de Veire teruggekeerd als ochtenddeejay. Het laatste half jaar was van de Veire namelijk slechts één keer per week in de middag te horen, omdat hij het druk had met zijn televisieprogramma ‘Peter Live’.

Meer winst
Winst was er ook voor Radio 1 en Joe FM. Voor laatstgenoemde waren het de allereerste volledige luistercijfers. Noteerde het marktaandeel de vorige meting, waarin ook voorganger 4FM nog deels verwerkt zat, nog 5,9%. Nu scoort de zender 6,6%. Ook Nostalgie, dat ontstond door de fusie tussen een viertal provinciale radio’s, schoot omhoog. Het marktaandeel steeg van 2,7 naar 4,6%.

Topradio blijft de grootste keten met 1,1% marktaandeel. Het inmiddels ter ziele gegane Contact+ stond toch op plek twee met 0,8%. Be One en opvolger EXQI FM waren goed voor 0,5%.

Luistertijd
Kijkend naar de luistertijd, dan gaat ook hier Radio 2 aan kop. Gemiddeld wordt er per dag 248 minuten naar de zender geluisterd. Op plek twee volgen Q-music en Joe FM met elk 203 minuten, gevolgd door Studio Brussel met 202 minuten en Nostalgie met 184 minuten.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte is Bel RTL weer terug aan kop. Het marktaandeel van de zender steeg met 1,7 procentpunt naar 18,9%. Radio Contact daalde naar de tweede plek en moet nu genoegen nemen met 17,6%.

Opvallende stijger in Wallonië was Classic21. De publieke classic rockzender zag het marktaandeel met maarliefst 1,6 procentpunt stijgen en is nu goed voor 7,5%. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten