Canal+ zet in het nieuwe seizoen meer sportwedstri…

Canal+ zet in het nieuwe seizoen meer sportwedstrijden en Nederlandse programma’s in om nieuwe kijkers te trekken. De vorig jaar begonnen betaal-tv-zender, die op twee kanalen 24 uur per dag uitzendt, wil binnen twee jaar 160.000 nieuwe abonnees binnenhalen. Nu heeft Canal+ 240.000 abonnees. Dat moeten er in het jaar 2000 dus 400.000 worden. Een pittige klus met zoveel Nederlandse zenders op het open net vindt directeur K. Bisseuil. Daar komt volgens hem nog bij dat het moeilijker is mensen vast te houden, dan ze te werven. Hij hoopt dat zijn tv-kanaal de doelstelling voor 2000 bereikt door de huidige abonnees te geven wat hun wordt beloofd. ,,Een tevreden kijker is het beste marketinginstrument,” stelt hij. Canal+ heeft voor het seizoen 98/99 een aantal nieuwe sportrechten, waaronder de US Open (Open Amerikaanse Tennis Kampioenschappen) en de live-registratie van de Engelse en Spaanse eredivisies. Verder start een dagelijks sportprogramma met naast de rechtstreekse voetbalwedstrijden uit de KPN Telecompetitie discussies en aanvullende beelden. De sportredactie is met vier mensen uitgebreid tot twintig. Emile Schelvis voorziet bijvoorbeeld de Italiaanse wedstrijden van commentaar. Danny Blind versterkt het team van de co-commentatoren, in eerste instantie bij tien buitenlandse wedstrijden. Chef Sport Kees Jansma meldt dat de voetballer, die dit seizoen voor het laatst bij Ajax speelt, in de toekomst een langlopend contract bij Canal+ tekent als beide partijen tevreden zijn over dit seizoen. Een ander nieuw programma vormt het dagelijkse filmmagazine Cinema+. Daarin worden bijvoorbeeld bezoekersaantallen van de Nederlandse bioscopen, filmnieuws en interviews met filmsterren getoond. Wat nieuwe films betreft toont de zender vanaf september een aantal kaskrakers zoals bijvoorbeeld The English Patient en Space Jam. Nieuwe series zijn de comedyreeks Au van Theo van Gogh en de Amerikaanse animatieserie South Park. Bij de journalistieke programma’s brengt Canal+ meer zelfgemaakte documentaires. In het zogeheten programma 24 Uur wordt onder meer de lancering van BNN en het Amsterdamse Grachtenfestival gebracht. Canal+ zegt nog niet te willen beginnen met pay per view (betalen per gekeken onderdeel). Bisseuil: ,,De Nederlandse kijker is daar nog niet aan toe. We moeten eerst uitleggen waarom we dat eventueel willen doen, maar misschien wordt het de volgende stap.” Jansma vult aan: ”Canal+ in Engeland doet het de komende vijf jaar ook nog niet. Ook daar is er nog geen markt voor.”

Gerelateerde berichten