Duitsland heeft sinds vorige week een nieuwe krant: ‘Der Tag’. Het nieuws in dit dagblad komt verser dan ooit van de pers, dankzij uiterst, snelle digitale productie technieken. De redactie kan tot drie uur in de middag verhalen en berichten doorgeven en een uur later ligt het nieuws al in gedrukte vorm in de kiosk en bij de benzinepomp te wachten op nieuwsgierige lezers. ‘Der Tag’ wordt gemaakt door de redactie van het bekende nieuwsweekblad Der Spiegel. Met deze aanbeveling, in een overigens opmerkelijk bescheiden reclamecampagne, wordt het nieuwe product aan de man gebracht. De jongste krant van Duitsland is voorlopig alleen nog maar in Berlijn en Hamburg te koop en heeft volgens de uitgever in de testfase een oplage van 5500 exemplaren. Het blad krijgt drie maanden de tijd om zijn plaats in de markt te veroveren. De nieuwe krant heeft voorlopig een vaste omvang van acht pagina’s en is na vier uur voor een Duitse Mark te koop. De nieuwsitems waren in het eerste nummer van afgelopen maanden allemaal in zwart-wit. De advertenties daarentegen straalden de pagina’s uit van de kleuren. Toen afgelopen maandag, kort na het verschijnen van het eerste nummer van ‘Der Tag’ bekend werd dat de trainer van het Duitse voetbalelftal ontslag had genomen, aarzelden redactie en uitgever geen moment en werd binnen de kortste keren een tweede nieuweling uitgebracht. Ook Axel Springer Verlag broedt volgens berichten in, Duitse kranten op een plan om een digitale middagkrant in de verkoop te brengen, alhoewel de uitgever zelf deze berichten nog tegen spreekt. Dit digitale’ middagblad zou een zusje moeten worden van het gerenommeerde blad Dër Welt. In Duitsland verdwenen de afgelopen decennia, evenals in Nederland, titels van middagkranten, of de uitgaven werden naar de ochtend verplaatst. Er is nu sprake van nieuwe interesse in middagkranten. Het ‘Handelsblatt’ produceert bijvoorbeeld al enige tijd in opdracht van Lufthansä een middag krant op A-4 formaat voor de passagiers van de business-class.