Televisiezender RTL4 gaat de programmering op zondagavond aanpassen. Een speelfilm moet er vanaf 11 oktober voor zorgen dat het station meer kijkers trekt. Sinds begin vorige maand met een nieuwe programmering is begonnen, baren vooral de slechte kijkcijfers op zondagavond het station zorgen. In september bereikte de zender op de zondagavond nog geen 10 procent van de kijkers. Het totale marktaandeel van RTL4 kwam in september uit op 17,3 procent in de categorie kijkers van 13 jaar en ouder. Met 19,3 procent markt aandeel in de voor adverteerders belangrijke doelgroep zogenoemde boodschappers ‘(20-49 jaar), bleef de zender onder de 20 procent die adverteerders in het vooruitzicht was gesteld. De zender zal zoals beloofd zijn adverteerders hiervoor compenseren. Directeur F. Eijken van IP, de organisatie die de reclame voor de Holland Media Groep (HMG) verkoopt, houdt er rekening mee dat hij zijn klanten zo’n 2 miljoen gulden moet terugbetalen zoals we al eerder meldden. De meeste adverteerders kiezen voor compensatie in reclametijd. Om de onrust over de slechte kijkcijfers weg te nemen heeft IP de reclametarieven voor RTL4 in november al met 5 procent verlaagd