De Britse omroep BBC gaat zijn befaamde nieuws- en…

De Britse omroep BBC gaat zijn befaamde nieuws- en actualiteitenaanbod veranderen. De Britse kijker wil zwaarder nieuws dat begrijpelijk wordt gebracht en informatie die helpt bij het dagelijks bestaan. Dit blijkt uit het grootste onderzoek ooit naar de verlangens van de nieuwsconsument, melden Britse media deze week. Het Britse publiek blijkt niet mee te gaan in de steeds verdergaande popularisering van het nieuws. Integendeel, de doorsnee BBC-kijker wil meer horen over complexe zaken als buitenlandse politiek, economie en wetenschap: onderwerpen die redacties nu vaak aan de kant schuiven omdat ze te moeilijk zouden zijn. De kijkers en luisteraars willen wel dat verslaggevers en presentatoren de nieuwsfeiten in gewone mensentaal uitleggen en in een context plaatsen. De BBC hoopt met de huidige veranderingen de toegenomen concurrentie, onder meer van de nieuwe media, het hoofd te bieden. Een nieuwe aanpak moet ook toekomstige televisiegeneraties aan de BBC binden. ,,De huidige ouder-kind-relatie tussen de BBC en zijn kijkers moet veranderen in een verhouding tussen twee volwassenen”, verklaarde Tony Hall, hoofd BBC-informatie, tegen de Britse krant The Guardian. Het BBC-budget voor nieuws en actualiteiten verandert niet. Dat blijft staan op de huidige 310 miljoen pond (992 miljoen gulden). De BBC gaat meer rekening houden met het tijdstip waarop hij het nieuws uitzendt. Het zes-uur-journaal verandert meer in een familie-uitzending die de nadruk legt op het regionale en landelijke nieuws. Het hoofdbulletin om negen uur, het Nine O’Clock News, wordt zwaarder. De helft van de uitzending bestaat voortaan uit buitenlands nieuws en dit journaal gaat ook meer financieel-economisch nieuws brengen. De BBC wil de kijker in de toekomst persoonlijk van dienst zijn met nuttige informatie over financiën, opleiding en gezondheid. De omroep gaat bovendien ‘serieus’ berichten over life style-onderwerpen als mode, trends en consumentenzaken. Het actualiteitenprogramma Newsnight krijgt een ander uiterlijk en geeft voortaan om elf uur een extra nieuwsbulletin. Panorama legt zich voortaan meer toe op onderzoeksjournalistiek.

Gerelateerde berichten