Nieuwe televisiezender voor jonge vrouwelijke kijkers

De nieuwe commerciele televisiezender waarmee SBS op 1 maart wil beginnen, mikt vooral op jonge vrouwelijke kijkers. Ze vormen ook de doelgroep van grote adverteerders voor onder meer wasmiddelen en persoonlijke verzorging. Hoe het station gaat heten en met wat voor soort programma’s het de markt wil veroveren, is nog niet duidelijk.

Wel probeert de zender de reclamebranche al warm te maken voor een concept dat erop geacht lijkt het concurrent RTL 4 zo lastig mogelijk te maken. Hoewel directeur Fons van Westerloo van SBS 6 gecharmeerd is van het succes van het Britse Channel 4 wijst het voorlopige profiel van ‘SBS 7’ nauwelijks in die richting. De plannenmakers van de nieuweling beogen ‘kwaliteit zonder poeha’ te brengen.

De zesde commerciele zender meldt zich als ‘vrouwvriendelijk, eigentijds, nieuwsgierig en informatief.

‘SBS 7’ paait de markt voorlopig met steekwoorden en weet vooral al wat het niet wil doen. Het station wil niet elitair zijn. Ook geen middle of the road series, geen breed amusement en geen spelshows ‘Zonder inhoud’ brengen. Het gaat eveneens seks -’tenzij educatief verantwoord’ – en geweld – ’tenzij dramatisch verantwoord’- uit de weg.

De programmering moet straks gebaseerd zijn op drie elementen. Het streven is dat de zender in de namiddag en de vooravond uitgroeit tot de favoriet van de jeugd. Tijdens Prime-time ligt het accent vooral op de belangstelling van jonge vrouwen. Na 22-30 uur moeten ‘nieuwsgierige’ kijkers aansluiten. SBS wil met zijn twee zenders volgend jaar al marktleider worden voor de groep kijkers, tussen de 20en 49jaar.

Volgens de eigen prognose is een marktaandeel van 20,3 procent mogelijk. Na de komst van de nieuwe concurrent zou het marktaandeel van RTL4 tot 16,7 procent dalen. De nieuwkomer wil al vanaf volgende maand zijn komst per 1 maart aankondigen. In het begin van het nieuwe jaar start een grootscheepse introductie campagne waarvoor meer dan 6 miljoen gulden is uitgetrokken.

Gerelateerde berichten