De komst van de Kerstman heeft de rangen en standen in het Amerikaanse radiolandschap weer flink door elkaar geschud. 106.7 Lite FM (WLTW) verstevigde haar koppositie in New York City, terwijl KOST 103.5 naar de eerste plaats steeg in Los Angeles.
It’s the most wonderful time of the year
Net als voorgaande jaren, heeft Lite FM ook dit jaar haar reguliere popformat in de ijskast geparkeerd en draait de zender uitsluitend kerstmuziek.
Dit jaar vond de “switch” plaats op 20 november. En opnieuw zorgde deze wijziging voor een flinke stijging van de luistercijfers. Lite FM zag haar marktaandeel met 1,2%-punt stijgen naar 8,0%. Dit blijkt uit de decembercijfers van Nielsen Audio.
De decembercijfers in de Verenigde Staten bevatten overigens de gegevens van 5 november tot en met 12 december. Dit komt doordat de luistercijfers hier 13 keer per jaar gemeten worden. De laatste periode bevat de zogenaamde “Holliday” cijfers.
Door de sterke prestaties van Lite moest (W)CBS FM 101.1 marktaandeel inleveren. De classic hitszender daalde met 0,4%-punt naar 6,0%, maar blijft wel tweede. Ook de urban popzender WBLS 107.5 zag haar marktaandeel dalen, maar blijft met 5,8% op de derde plaats staan.
Spaanstalige radio kende een goede maand in New York City. Mega 97.9 (WSKQ) zag haar marktaandeel met 0,5%-punt stijgen en verstevigd daarmee de vierde plaats. Rivaal X96.3 (WXNY) deed het nog beter en zag het marktaandeel met maar liefst 1,1%-punt stijgen naar 4,2%. Hierdoor steeg het station naar de zesde plaats. Ter vergelijking: twee maanden geleden stond X96.3 nog op de 16e plaats met een marktaandeel van 2,3%.
Tussen de twee Spaanstalige stations staat Z100 (WHTZ). De hitzender zag haar marktaandeel licht stijgen naar 4,9%.
Lite FM is nu marktleider bij de doelgroepen 18 tot 49 en 25 tot 54 jaar. Mega is het populairst bij de doelgroep 18 tot 34 jaar.
Los Angeles
Ook in Los Angeles is de kerstgekte losgebarsten. Ook op de radio. KOST 103.5 stapte al op 12 november over op non-stop kerstmuziek en dat resulteerde in een stijging van maar liefst 2%-punt. Hierdoor staat KOST nu op de eerste plaats met 7,0% marktaandeel.
Opvallend is de flinke groei van 104.3 My FM (KBIG). De popzender steeg met 0,4%-punt naar 5,6% en staat nu tweede. 102.7 KIIS FM is derde met 5,3% marktaandeel.
K-Earth 101 (KRTH) duikelde flink naar beneden. De classic hitszender was vorige maand nog eerste, maar moet nu genoegen nemen met de vierde plaats. Het marktaandeel daalde naar 5,1%. Het Spaanstalige KLVE 107.5 staat vijfde met 4,3%.
Door de forse stijging leidt KOST nu ook bij de doelgroepen 18 tot 49 en 25 tot 54 jaar. KIIS blijft nipt aan kop bij de doelgroep 18 tot 34 jaar.
Van kust tot kust
Ook in andere Amerikaanse steden is de kerstgekte op gang gekomen. Zo verdubbelde het marktaandeel van 93.9 My FM (WLIT) zich door het draaien van kerstmuziek. Het station staat nu met 6,6% op de tweede plaats. In Dalles schoot het marktaandeel van 98.7 KLUV omhoog van 4,3 naar 6,4% wat goed is voor de eerste plaats.
In Philadelphia verstevigde 101.1 More FM (WBEB) haar koppositie door met maar liefst 2,7%-punt te stijgen naar 10,7%. Ook de kerstzenders in Washington DC, Phoenix en Seattle deden goede zaken.
Is kerstmuziek echt populair?
Overigens wordt er flink aan getwijfeld of luisteraars nu echt massaal kerstmuziek aanzetten op de radio. Radiogoeroe Mark Ramsey stelt zelfs dat “luisteraars geen kerstmuziek opzoeken, maar kerstmuziek de luisteraars.” Via internet wordt er namelijk niet meer afgestemd op radiostations met kerstmuziek, dan elders in het jaar met de gewone muziek gebeurd.
Maar wat is wel het geval. In veel winkelcentra staat de lokale radiozender die kerstmuziek draait aan. Immers, na thanksgiving begint de uitverkoop en brengen Amerikanen vele uren door in winkelcentra. En daar horen ze dus de kerstmuziek van het lokale radiostation.
In de Verenigde Staten worden luistercijfers elektronisch gemeten. Deelnemers dragen hiervoor een Portable People Meter bij zich. Dit is een klein apparaat dat registreert naar welke zender er wordt geluisterd. En dus wordt van al die deelnemers aan het onderzoek die in het winkelcentrum rondlopen geregistreerd dat ze naar de lokale kerstzender luisteren. [Radiowereld.NL]