KOST 103.5 krijgt eerste plaats als vervroegd kerstcadeau in LA

De Kerstman moet nog komen, maar toch heeft KOST 103.5 in Los Angeles haar eerste kerstcadeau al binnen. De popzender zag het marktaandeel licht stijgen, maar het was genoeg om de koppositie over te nemen. In New York City blijft 106.7 Liter FM (WLTW) het populairst.

KOST 103.5 krijgt eerste plaats als vervroegd kerstcadeau in LAAll I want for christmas…
Het einde van het jaar is weer in zicht en dus maken honderden radiostations in de Verenigde Staten zich weer op voor de meest lucratieve maanden van het jaar. Door over te schakelen op non-stop kerstmuziek, zien veel stations hun luistercijfers flink stijgen. Dit is een trend die ook in Nederland te zien is bij Sky Radio, waar de eerste kersthits inmiddels al op de playlist staan.

Een van de zenders in de VS die elk jaar overstapt op kerstmuziek is KOST 103.5. En dus lijkt het in eerste instantie niet opmerkelijk dat de zender de koppositie in Los Angeles herovert.

Maar opmerkelijk genoeg heeft KOST de nummer 1 weten te bemachtigen zonder kerstmuziek. De zogenaamde “november ratings” van Nielsen Audio bevatten namelijk de gegevens over de periode 11 oktober tot 7 november. In de VS worden luistercijfers namelijk 13 keer per jaar gemeten. KOST schakelde echter pas op 9 november over op kerstmuziek.

Top 5 binnen een procentpunt
Dat KOST nu al nummer 1 is, met 5,1% marktaandeel, heeft te maken met de zeer concurrerende markt in Los Angeles, waar eigenlijk geen enkel station echt domineert. Vrijwel het hele jaar zit de top 5 binnen een procentpunt, waardoor lichte stijgingen of dalingen de rangen en standen al gelijk door elkaar schudden.

Daar kan K-Earth 101 (KRTH) over meepraten. Vorige meting heroverde het classic hitsstation na drie jaar weer eens de koppositie, maar door een daling van een half procentpunt naar 4,5% staat K-Earth nu weer derde. Vlak achter de popzender 104.3 My FM (KBIG, 4,7%) en nipt voor de hitzender 102.7 KIIS FM (4,4%). En op 0,1%-punt daarachter staat weer de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV).

Kijkend naar de doelgroepen dan blijft My FM aan kop bij 25-54 en 18-49 jaar, terwijl KIIS nummer 1 blijft bij de doelgroep 18-34 jaar.

New York City
Zo onvoorspelbaar als de nummer 1 in Los Angeles is, zo voorspelbaar is de populairste radiozender van New York City. Dat is namelijk vrijwel het hele jaar Lite FM. Zo af en toe moet de popzender wel eens buigen voor een concurrent, maar dat is vrijwel nooit langer dan een maand.

Ook deze meting is Lite met 6,7% marktaandeel marktleider in de Big Apple. Het is wel het laagste marktaandeel in ruim een jaar tijd, maar nog net genoeg om WBLS 107.5 achter zich te houden. De urban popzender scoorde met 6,5% juist haar hoogste cijfers in een jaar tijd.

Door de flinke stijging van WBLS is (W)CBS FM 101.1 naar de derde plek gezakt. Dit ondanks dat de classic hitszender haar marktaandeel ook zag stijgen.

Voor het eerst sinds juni heeft Z100 (WHTZ) de stijgende lijn weer te pakken. De hitzender staat met 4,9% nu op plaats vier, vlak boven de Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ).

Lite FM blijft ook aan kop bij de 18-49 en 25-54 jarigen, terwijl Z100 nummer 1 is bij de doelgroep 18-34 jaar.

Riverside-San Bernardino
Elke maand blikt Radio.NL ook op de luistercijfers in een andere regio. Deze keer is dit Riverside-San Bernardino, de regio ten oosten van de stad Los Angeles. Hier wonen ruim 2 miljoen mensen op een slordige 19.000 km2, wat iets minder dan de helft van ons land is. Daarnaast is ruim de helft van de inwoners Spaanstalig.

En dat is ook terug te zien in de luistercijfers, want de Spaanstalige hitzender José 97.5 (KLYY) is met 9,4% marktaandeel veruit het populairst. In de maand september zag het station dankzij een formatswijziging het marktaandeel in één mand tijd met 2,5%-punt stijgen.

Op ruime afstand staat de classic hitszender KOLA 99.9 met 7,1%. En ruim daarachter staat weer de Countryzender K-Frog (KFRG) met 4,5%, wat dus nog niet eens de helft is van marktleider Jose. En K-Frog voelt de zwoele adem van de Spaanstalige popzender KLVE 107.5 in de nek.

De top 5 wordt gecompleteerd door 99.1 KGGI, de lokale variant van Z100 of KIIS van iHeart Media. KGGI is een vreemde eend in de bijt, want in tegenstelling tot hitzenders van iHeart in andere kleinere radiomarkten heeft KGGI nog steeds grotendeels een lokale programmering en ontbreken netwerkshows van bijvoorbeeld Ryan Seacrest. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten